Önnot:
Hiper-tekst ve çapraz medya, semantik olarak birbirine yakındır. Çapraz medya
metinleri de birer hiper-tekst’tir. Fazladan, metinsel indirgeme ve/ya yükseltgeme de olabilir: Örneğin çizgiroman
metni, kart oyunu metnine indirgenir ya da ‘amiral battı’ oyunu metni, filminin
senaryosunda aşırı-yorum ile
yükseltgemeye maruz bırakılabilir.
‘Hiçi
Üçlemesi’ bilimkurgu romanı dizisi, hiper-tekst’in yakın zaman
bilimkurgularında görüldüğü ilk örnekti ama ‘harcore’ bir bilimkurgu metni
değildi. ‘ET’ zeki canlı konusunu içermesi ile de, ‘3 Cisim Problemi’ dizisine
koşuttu.
Asimov’un
‘Vakıf’ yedilemesi, özellikle Asimov’un gelecekbilimin ad babası ve yaratıcısı
Ossip Flechtheim ile tanışıklığı nedeniyle, gelecekbilim-bilimkurgu eşlenikliği
‘harcore’luğunun ilk örneğiydi. Ek: 1940’larda Dünya sistemi düşüncesi henüz
yoktu ama yine bir ABD’li olan Dewey’in 1895-1945 arasındaki tarihsel sikluslar
üzerine metni vardı.
2010-2020
arasındaysa, Kim Stanley Robinson ‘2312’ ile, Liu Cixin ‘3 Cisim Problemi’ ‘neo-hardcore’
bilimkurgu akımını oluşturdu.
‘2312’deki
konu açıklamaları ve rasgele görünüp, aslında kendi içlerinde hiper-tekst’çik olan serbest çağrışımlı sözcük dizileri birer
neo-hiper-tekst örneği oldu.
Liu
Cixin ise bunu, romanlardaki Çin tarihine dayalı bir bilgisayar oyunuyla
hiper-3-tekst (içiçe geçirilmiş 3 hiper-tekst) olarak tasarladı:
Birinci
hiper-tekst, gerçek tarihi ve ondaki dönemsellikler, yani rönesanslar ve
engizisyonlar / çöküşler. İkinci hiper-tekst, bunun kurmaca bir metne, yani bir
bilgisayar oyunu metnine dönüştürülmüşlüğü. Üçüncü hiper-tekst ise, Çin
tarihinin ET zeki canlı tarihine uyarlanmışlığı ki bu, ‘Hiçi Üçlemesi’nde insan
tarihi ve Hiçi tarihi karşılaştırması (özellikle öte-düşüncenin evriminin tarihi) olarak mevcut. Ekstradan, Dünya
tarihinden, hem Batı’nınkinden, hem de Doğu’nunkinden dahi-kişi örneklemeleri alaşımlaması hiper-tekst’i
çizgisi var: Bu konu da yazarın bir Doğulu
olarak Batı dehası bilgisi sınırlamalarını açıkça çiziyor, çünkü Asimov’un
Vakıf’ını, 7 değil, 3 metin olarak anıyor.
‘2312’nin
‘harcore’ bölümü, Güneş Sistemi’nin sömürgeleştirilmesi yolunda, romanda
anlatılan hemen herşeyin birebir (ama çok daha uzun vadede) yapılacak ve
yapılmak zorunda olması ki bu da, ‘hardcore’ bilimkurgu denli, gelecekbilim
hiper-teskt’i de demek.
‘3 Cisim
Problemi’nin ‘hardcore’ bölümü, 4’ten çok boyutlu atomaltı cisimcikler /
parcaçıklar anlatısı bölümü.
Bu ‘hardcore’
ve hipertekst çabası, bilimkurguyu nerelere götürecek?
İlki,
bilimkurgunun zaten varmış olduğu gelecekbilime.
İkincisi,
sanat-bilim bireşimi üzerinden, duygu-düşünce bireşimine ve oradan da Homo
Posterus’a.
Üçüncüsü,
bunlar aracılığıyla düşünce-öte’ye ki bunun poliyalektiği de ayrıcı yazılası
bir konu.
Şerh: ‘3
Cisim Problemi’nin ikinci cildi olan ‘Karanlık Orman’daki uzay devletleri,
2015-2020 arasının reel uzay devleti Asgardia’dan daha gerçek: Yani simülasyon,
gerçekten daha gerçek ki bu Homo Posterus’un gerçekleştirilebilirliği için
çok-çok uygun bir kanıt.
(29-30 Nisan 2019)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder