Cuma, Nisan 12, 2019

İyalektik ve Kendine Özdeşsizlik


Kendine özdeşsizlik (özdeşmezlik kullanılmış), ne Hegel’de, ne de Adorno’da açıkseçik anlatılmamış. Oysa, Aristo’da çok açıkseçik olarak mevcut. Biz de, kendi özdeşsizlik tanımlarımızı oradan hareketle tasarladık.
Mantıktaki kendine özdeşsizlik, analitik geometrideki, matematikteki, istatistikteki x’in ve y’nin birbirinden karşılıklı bağımsızlığı (mutually exclusiveness), süreklilik ve sonsuzluk gibi, aynı konunun iki farklı epistemik / dilsel dilegetirimidir.
Kompleks sayılar grafiklenirken, buradaki x vey parametreleri, yani reel ve sanal, yani x ve i, yani a ve b katsıyalır kullanılır. Burada y üzeri 4 = x gibi bir ilinti vardır, çünkü i üzeri 4 = 1 olarak tanımlı.
Bu durumdaki bir kategori, iyalektikte kendi kendiyle çarpılırken, özdeşsizlik kendiliğinden belirginleşir. Bazı tezler, bu süreçte kendisinin-antitezi’leşir, yani kendi-kendisinin-karşıtı’laşır, yani (x çarpı -1 = -x) olur.
Bunu aynı zamanda Verhulst çizelgesine ilintilendirirsek.
Hem tez, hem antitez, hem kendileriyle, hem de birbirleriyle dinamikçe / kaotikçe etkileşirken, birbirleriyle çelişirken, çatışırken ve hatta birbirinden uzaktayken bile, hem kendilerini, hem de birbirlerini dönüştürürler: Verhulst çizelgesinde bu, aynı parametrenin kendisinin etkilerini uzun dönemli sikluslarla bir arttırıp bir azaltmasıdır. (Burası, Adorno’nun negatif diyalektiği için farklı bir açıklama oldu.)
Tez = 1 ise, antitez = -1 ise; 0, epsilon ve sonsuz durumları da hesaba katılırsa, 2 x 3 x 2 = 12 durum tasarlanablir demektir. (Bu durum da, neden-sonuç ağlarına benzeyebilir ve onlara uyarlanabilir.)
Dekadans, tezin koyulu ölçütlerde kendini sıfırlaması, kendini değillemesi, tezin antitezileşmesi durumları da hesaba dahildir.
Tüm bunlar, iyalektiğin çizelgesinde, reel poliyalektikten daha uygunca işler, sistematikleştirilebilir ve çizelgeleştirilebilir.
İyalektiğin tezi kendine özdeşsizleştirmesi ve tezin baştan kendine özdeşsizliği, ayrıca sentezin ve/ya praksisin çalışma konusu olabilir. Çünkü o sentezler ve praksisler, düz ve reel diyalektiktekinden farklı olacaktır.
(25 Mart + 12 Nisan 2019)

Hiç yorum yok: