Kendine
özdeşsizlik (özdeşmezlik kullanılmış), ne Hegel’de, ne de Adorno’da açıkseçik
anlatılmamış. Oysa, Aristo’da çok açıkseçik olarak mevcut. Biz de, kendi
özdeşsizlik tanımlarımızı oradan hareketle tasarladık.
Mantıktaki
kendine özdeşsizlik, analitik geometrideki, matematikteki, istatistikteki x’in
ve y’nin birbirinden karşılıklı bağımsızlığı (mutually exclusiveness),
süreklilik ve sonsuzluk gibi, aynı konunun iki farklı epistemik / dilsel dilegetirimidir.
Kompleks
sayılar grafiklenirken, buradaki x vey parametreleri, yani reel ve sanal, yani
x ve i, yani a ve b katsıyalır kullanılır. Burada y üzeri 4 = x gibi bir ilinti
vardır, çünkü i üzeri 4 = 1 olarak tanımlı.
Bu
durumdaki bir kategori, iyalektikte kendi kendiyle çarpılırken, özdeşsizlik
kendiliğinden belirginleşir. Bazı tezler, bu süreçte kendisinin-antitezi’leşir, yani kendi-kendisinin-karşıtı’laşır, yani (x çarpı -1 = -x) olur.
Bunu
aynı zamanda Verhulst çizelgesine ilintilendirirsek.
Hem tez,
hem antitez, hem kendileriyle, hem de birbirleriyle dinamikçe / kaotikçe
etkileşirken, birbirleriyle çelişirken, çatışırken ve hatta birbirinden
uzaktayken bile, hem kendilerini, hem de birbirlerini dönüştürürler: Verhulst
çizelgesinde bu, aynı parametrenin kendisinin etkilerini uzun dönemli
sikluslarla bir arttırıp bir azaltmasıdır. (Burası, Adorno’nun negatif
diyalektiği için farklı bir açıklama oldu.)
Tez = 1
ise, antitez = -1 ise; 0, epsilon ve sonsuz durumları da hesaba katılırsa, 2 x
3 x 2 = 12 durum tasarlanablir demektir. (Bu durum da, neden-sonuç ağlarına
benzeyebilir ve onlara uyarlanabilir.)
Dekadans,
tezin koyulu ölçütlerde kendini sıfırlaması, kendini değillemesi, tezin
antitezileşmesi durumları da hesaba dahildir.
Tüm
bunlar, iyalektiğin çizelgesinde, reel poliyalektikten daha uygunca işler,
sistematikleştirilebilir ve çizelgeleştirilebilir.
İyalektiğin
tezi kendine özdeşsizleştirmesi ve tezin baştan kendine özdeşsizliği, ayrıca
sentezin ve/ya praksisin çalışma konusu olabilir. Çünkü o sentezler ve praksisler,
düz ve reel diyalektiktekinden farklı olacaktır.
(25 Mart + 12 Nisan 2019)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder