Döner
onyıllardır var olan bir Türk yemeği.
Tavuk
döner ise, pek pek son 20 yıldır fenomen olan bir olgu.
Ara
şerh: Yatay döner olan, Erzurum cağ kebabı ara bir parametre. Tutmadı ve
yaygınlaşmadı.
Tavuk
döner fenomenin alt-parametreleri.
Viralite
1: Mutfak konusu, internet durumundan bağımsız olarak bir viralite taşır.
Kumpir 1990 tarihlidir örneğin. 1995’te şu anda var olanın 20 katı kumpirci
vardı İstanbul’da. Sonra meyve suyu sıkıcıları geldi. Tutan var, tutmayan var
yani.
Sucuk
dönere üstünlüğü: Sonuçta tavuk döner leziz bir yiyecek. Sucuk döner ise
pişerken kuruyor ve sucuk ekmekten bir üstünlüğü yok. Burada önemli olan şey,
piliç çevirmenin, fiyatı nedeniyle, tavuk dönere yenilmesi. Yoksa 50 yıldır
piliç çevirme var Türkiye’de, en az 10 vilayette izledim bunu. Tabii asıl
parametre fiyat: Çevirme yarım 12 lira yarım tavuk döner 3 lira ve dükkanlar
yanyana.
Viralite
2: Eski Beyoğlu karakolu ışıklarındaki tavuk dönerci, 120 yıl önce başladığında
günde 10 kilo satıyordu, şu an günde 90-100 kilo satıyor. Satıcı, güleryüzlü,
temiz işli, vd. Yine de 10 katına çıkmak 10 yıl aldı.
Bitmedi
daha var:
En son 5
yıl önce, tüm AB’yi gezen bir arkadayım, İtalya7nın en ücra taşra ilinde bile
tavuk döner gördüğünü söylemişti ve tamamına yakını Türkler’in elinde onların.
5 avro AB standartlarına göre ucuz imiş, o yüzden satıyormuş. Sonuçta, 300
milyon AB’li öğle yemeğini dışarıda yiyor ve şirketler bunu ödemiyor,
dolayısıyla ucuz ve doyurucu şıkkı önemli.
Tavuk
döner tek başına Türkler’in kişi başına yıllık tavuk tüketimini 3-5 katına
çıkardı 15 yılda.
İlginç
bir tarihçe oldu yani.
(18 Ekim 2016)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder