Çarşamba, Kasım 12, 2014

Sıcak Melankoli, Soğuk Melankoli



Melankoli, içedönük bir hüzündür. Katatoniden az hüzündür. Nedensiz hüzündür. Nedensiz aşktır. Hedefsiz aşktır. Aşkın hüznüdür. Yalnızlığını bilmeyen yalnızlıktır.
Sıcak melankoli, Akdeniz iklimindeki bunlardır. Kanın sıcaklığının hedefsizleşmesidir. Sıcakkanın hüznüdür.
Soğuk melankoli, kımıldayamayan duygudur. Kış uykusuna yatmış hüzündür. Bir bakıma, doğanın posif vahşetine teslimiyettir, hatta onu pasif (platonik) olarak sevmektir.
Epeyi kadın yazarda entellektüel frijidizm vardır ve bazılarında bu, ikilemsel olarak, az dozdaki entellektüel nemfomani ile eşleniktir. Örneğin, le Guin’in ‘Mülksüzler’indeki Takver, ruhen frijidken ve tasarımcısını da öyle kılarken, bir kadın yazarın tasarladığı bir dahi-erkek olarak Shevek, le Guin’i entellektüel nemfoman kılar. Bu ikili, serin melankoli dozundadır, özellikle de Takver.
Corto Maltese, tüm kadınların (sevmek değil) yatmak isteyecekleri bir erkek iken o, imkansız kadınları sever / seçer ve bu onu sıcak melankoli okyanuslarında yüzdürür.
Kurmaca (sıcak ve soğuk) melankoli ile gerçek / yaşamcıl (sıcak ve soğuk) melankoli, kimi çatışır, kimi griftçe gergeflenir, kimi negatif diyalektik negatif diyalektik birbirinden uzaklarda seyreder.

Yaşamda da / gerçek(lik)te de, kurmacada da bu tür, en nadiridir. Yine de, az bulunma ters oranı burada işlemez ve bu tür en rağbet gören tür değildir. Yoksa melankoli, kurmacada çok makbul duygusal bir türdür.

Hiç yorum yok: