Cuma, Nisan 24, 2015

2015 Kitsch'leri

Bu metin ikircikli olarak yazılacak, çünkü 2015 yılı, 11 Eylül 2001’de girdiğimiz tarihsel büküm döneminin ivmelenme kazandığı bir dönem içinde noktalandı / haritalandı.
Türkiye için bu, 1.-2. Cumhuriyet geçişimleri olarak yaşanmakta.
Dünya için bu, 1.-2. Sanayileşme geçişimleri olarak yaşanmakta.
Popüler kültür estetiki / kültürolojisi, geleneksel olarak beli altdalları / altalanları kitsch ürünlerin en çok verildiği alanlar olarak irdeler:
Klip ve reklam bunlardan ikisidir. Bu iki altdal, sanat filmi olarak kısafilm-leşirken, aynı zamanda aşırı ve yanlış tükettirici de oldular. Bu, daha çok Dünya için geçerli bir saptama.
Bizde en çok görülenlere bir bakmayı deneyelim:
Bir: Pop-arabesk ve arabesk-pop geçişimleri.
İki: McDonalds ve Starbucks markacılığının yerel lezzetlere dönmesi ve bildiğimiz köfte-ekmek ikilisinin veya türk kahvesinin oralara bile girmesi. Şerh: Lades gibi, türk usülü yumurta mutfağı satan yerlerde, menemen sürerken, mantarlı yumurta veya omlet çeşitleri hala başlamadı.
Üç: Bir de Doğu’dan örnek: Türkiye’ye gelen Suriyeliler, Türkiyeliler’e kışın dondurma yeme alışkanlığı bulaştırdı. Burada önemli olanlar: Bir: Suriye’de kışın dondurma yok. İki. Türkler’in de müdavimi olduğu, italyan dondurması satan yerler bile, eskiden kışın donduma satmaz idi, şimdi onlar da satıyor. Üç: Lades gibi yerler, sütlü tatlıların üzerine olmak üzere, kışın da her zaman dondurma servisi yapageldi.
Bundan sonrası asıl ikircikli olan alan ve deneysel olarak irdelemeler denenecek burada.
Bir: Global pop, bizde pratikte hala sıfır satıyor göreli olarak.
İki: Giyside, kesinkes full Batı taklidi var.
Üç:  Futbolda ise, 2000 GS şampiyonluğu 2002 Milli Takım Dünya üçüncülüğü ertesinde, 15 yımldır dip vuruyoruz ve bu artık eski mazohizmimimez geri dönmemizi sağladı: yenildikçe sapık bir zevk alır olduk veya Arda Turan gibileri, AB liglerinde bile, sahadan kendini attırıp, takımını yenilğiye taşıyabiliyor hala.
Dört: İngilizce dublajlı gavur dizileri, bizde beklenmeyecek denli çok tuttu. Tekraraları bile hala izleniyor.
Beş: Türk filmlerinin toplam yılık seyirci sayısı, son 5 yıldır eskisi gibi / yeniden yabancı / holywood kökenli filmlerden daha çok oldu.
Bizcesi asıl ve en bi kkitsch durum bu:
Biz Türkler, Doğu’ya da, Batı’ya da gitsek, artık fark noke.
Tanzimat rüyası bitti.
AB ve/ya ABD rüyası bitti. Onlarda da bitti.

Uygarlar bitti. Barbarlar henüz oyuna ısınıyorlar. Maç boşta. Geçiş dönemi de bu demek zaten.

Hiç yorum yok: