Bu metin
ikircikli olarak yazılacak, çünkü
2015 yılı, 11 Eylül 2001’de girdiğimiz tarihsel büküm döneminin ivmelenme
kazandığı bir dönem içinde noktalandı / haritalandı.
Türkiye
için bu, 1.-2. Cumhuriyet geçişimleri olarak yaşanmakta.
Dünya
için bu, 1.-2. Sanayileşme geçişimleri olarak yaşanmakta.
Popüler
kültür estetiki / kültürolojisi, geleneksel olarak beli altdalları /
altalanları kitsch ürünlerin en çok verildiği alanlar olarak irdeler:
Klip ve
reklam bunlardan ikisidir. Bu iki altdal, sanat filmi olarak kısafilm-leşirken,
aynı zamanda aşırı ve yanlış tükettirici de oldular. Bu, daha çok Dünya için
geçerli bir saptama.
Bizde en
çok görülenlere bir bakmayı deneyelim:
Bir:
Pop-arabesk ve arabesk-pop geçişimleri.
İki:
McDonalds ve Starbucks markacılığının yerel lezzetlere dönmesi ve bildiğimiz
köfte-ekmek ikilisinin veya türk kahvesinin oralara bile girmesi. Şerh: Lades
gibi, türk usülü yumurta mutfağı satan yerlerde, menemen sürerken, mantarlı
yumurta veya omlet çeşitleri hala başlamadı.
Üç: Bir
de Doğu’dan örnek: Türkiye’ye gelen Suriyeliler, Türkiyeliler’e kışın dondurma
yeme alışkanlığı bulaştırdı. Burada önemli olanlar: Bir: Suriye’de kışın
dondurma yok. İki. Türkler’in de müdavimi olduğu, italyan dondurması satan
yerler bile, eskiden kışın donduma satmaz idi, şimdi onlar da satıyor. Üç:
Lades gibi yerler, sütlü tatlıların üzerine olmak üzere, kışın da her zaman
dondurma servisi yapageldi.
Bundan
sonrası asıl ikircikli olan alan ve deneysel olarak irdelemeler denenecek
burada.
Bir:
Global pop, bizde pratikte hala sıfır satıyor göreli olarak.
İki:
Giyside, kesinkes full Batı taklidi var.
Üç: Futbolda ise, 2000 GS şampiyonluğu 2002 Milli
Takım Dünya üçüncülüğü ertesinde, 15 yımldır dip vuruyoruz ve bu artık eski
mazohizmimimez geri dönmemizi sağladı: yenildikçe sapık bir zevk alır olduk
veya Arda Turan gibileri, AB liglerinde bile, sahadan kendini attırıp, takımını
yenilğiye taşıyabiliyor hala.
Dört:
İngilizce dublajlı gavur dizileri, bizde beklenmeyecek denli çok tuttu.
Tekraraları bile hala izleniyor.
Beş:
Türk filmlerinin toplam yılık seyirci sayısı, son 5 yıldır eskisi gibi /
yeniden yabancı / holywood kökenli filmlerden daha çok oldu.
Bizcesi
asıl ve en bi kkitsch durum bu:
Biz
Türkler, Doğu’ya da, Batı’ya da gitsek, artık fark noke.
Tanzimat
rüyası bitti.
AB ve/ya
ABD rüyası bitti. Onlarda da bitti.
Uygarlar
bitti. Barbarlar henüz oyuna ısınıyorlar. Maç boşta. Geçiş dönemi de bu demek
zaten.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder