Bu
proje, 2001-2002 arasında, BMW Films tarafından, bir reklam filmleri dizisi
olarak tasarlandı, kısa filmler olarak 8 yönetmene çektirildi ve sonuçlar
yalnızca internette yayınlandı. (Hepsi de Youtube’da var.)
Bu, o
zaman için göreli olarak yeni bir bakış açısı ve uygulama oldu.
Peki bu
proje nasıl işledi?
Öncelikle,
sonuç 1 uzun / kurmaca film kadar oldu.
Ancak,
maliyeti, onun ortalama maliyeti olacak 100 milyon dolar yerine, belki üçte
birine mal olmuştur. Çünkü, tüm konular kapalı mekanlarda ve aynı arabayla
geçiyordu.
Ayrıca,
dağıtım ve reklam türü maliyetler de sıfırlandı.
Tersinden
bakın:
80
dakika, 240 reklam filmi yapar. Bu kadar farklı reklam filmi, kaça mal olurdu
ve kaç izleyiciye ulaşırdı? Bu ise, 300 biner ortalamadan 3 milyon kişiye
ulaşmış görünüyor son 5 yılda. (Youtube’da o kadar süredir var görünüyorlar.)
Şerh 1:
Yönetmeni
sevenler çok farklı olduğu için, her parça 100-500 bin arasında izleyici olmuş.
Oysa,
yönetmenlerin hepsi sanat filmi yönetmeni idi ve belirli izleyicileri vardı,
hem de A1 kadar yüksek reklam izleyicisi diliminden ve güvenceli olarak.
Youtube’da
yayıncı, izleyicisi sayısına bağlı oranda para kazanır. Bunlar için de böyle
olmuş olabilir. Ya da, buna gereksinim duymamış olabilirler.
Yani,
prodüktör şirket amacına ulaşmış oluyor.
Yönetmenlere
gelince:
Bu
filmleri yapmak için birinci koşul, istediğini yapmak oluyor ve şirketler de
buna izin veriyor.
Şerh 2:
İşte bu
yaklaşım tarzı, HBO deneysel / avangard dizilerine ve yönetmenler kapı ve yol
açtı. Aslında, birbirlerini çift taraflı etkilediler, diyebiliriz pekala.
En
önemlisi şu:
Yaratıcılık
bambaşka mecralar kazanıyor. Deneysellik ve öncülük aşkınlaşıyor.
Sinema
da burada kazandı ve kazanıyor ama olay duraladığı için, gelecekte pek
kazanamayacak gibi görünüyor. Bu tür projeler, artık ortalıklarda görünmüyor.
Dipnot
1:
Bu
dizide Clive Owen hep sürücü idi ama o sonradan başka rollerde ünlü olurken,
yine onun gibi İngiltere kökenli olan Jason Statham, ‘Transporter 1-2-3’ dizisi
ile bu konuda (her daim sürücü olarak) kariyer yaptı ve ünlü oldu. (Ki dizinin
dördüncüsü de bu yıl çekildi ama başka oyuncuyla. Bu arada Statham, zirveden
inişe de geçti artık.)
Dipnot
2.
Yani, bu
örnekten görüleceği üzere, 1 akıllı bir kuyuya taş açtığı zaman, sanatta,
bilimde düşünde, onlarca yol açılıyor ve arkadan gelenler ferah feza o yoldan
yürüyorlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder