Burada
bir süreksizlikten, kesintilerden ve parçalardan oluşan ama toplamı alınmayacak
bir diziden söz ediyoruz. Bu nedenle, o dizinin belirgin momentleri ayrı ayrı
ele alınmak durumunda, diye düşünüyoruz.
Devletsizlikler
için, devlet ve negasyon vektörü tanımlarına bakınca, en azından (5 x 5) üzeri
2 ( = 625 ) farklı küme görebiliriz.
5
devlet: Devlet (1), daha çok proto-devlet, Neolitik Devrim devleti aşaması. Devlet
(2), daha çok köleci devlet ve % 40’lık Dünya Sistemi aşaması. Devlet (3.1)
Orta Çağ AB yalıtık feodal toplumu. Devlet (3.2) Osmanlı yarı feodal – yarı
göçer toplumu. Devlet (4), 1800-1900 1. Sanayileşme toplumu. Devlet (5),
proto-‘su 1945, yerleşiği 1. Dünya için 1995 momentli 2. Sanayileşme toplumu.
5
negasyon momenti; devletsizlik, birey x toplum, sanayi x kır komünü anarşisi
(romantizmi), nihilizme kayan devletsizleyicilik (burada Hasan Sabbah ve IŞİD
öğeleri az alternatif, çok farklılık oluyor, çünkü 2’si de devlet peşinde),
devletsiz 5.000 halkın fiili devletsizliği (bir tür İsrail devletsizliği teolojik-ideolojik-tezi
1948).
5 birey
tipi momenti: Birey (1), Aydınlanma Çağı bireyi, daha çok bilim ve sanat
adanmışları. Birey (2), sivil itaatsizlik (1790 ABD) bireyi. Birey (3), 1800-1990
1. Dünya bireyi. Birey (4), özellikle kadın üzerinden, 1900 sonrası (bugünün
asıl tanımlı) bireyi. Birey (5), 2000 sonrası bireyi, post-hüman niteliklerli
olarak.
5
özgürlük tipi: Zihinden (delilik ve diğer marjinallikler, bunun altkümeleri),
kültürden, toplumdan, tarihten, insandan. (Bunların da her birinin onlarca
altkümesi olabilir.)
Stirner,
1800-1900 tipi 1. Dünya bireyiyken, toplumdan özgürleşen biri olmuş. Kendinden
özgürleşmemiş asla, tam tersine ona bağlanmış (engagement).
Kropotkin,
feodal Rusya 1900 toplumundan özgürleşmiş bir devletsiz özgür birey. Bunu
Sibirya’yı gezerek praksislemiş (Dersu Uzala tipolojileri ki uzaya kaçma 1950 vektörü momenti buna
yakın bir şeydi).
1880-1990
ABD, Fransa, Rusya yıkıcı-eylemci anarşistleri, anarşizme bugünkü anlamını
kazandırıp, terörizmi devletten alıp bireylere taşımışlar. Epey başkan
öldürmüşler, kendileri ölmüşler. (Şerh: Kendini öldürmek, bir özgürlük
konusudur, intihar veya ötanazi ile.)
Bu
kavramsal çerçevenin çok-çok fazlan kırınımlı ayrıntıları olabilir. Ancak bu
şema, 1 kişi bu 4 kavramdan söz ettiğinde, yerini ve zamanını adreslemek için
uygundur.
Stirnerist,
kropotkinis, mahnoist anarşistler varken, bugün bile bunların adları pek konsensusta
dolanımda değildir. Arzumuz, ortak dili veri tabanını oluşturmak. Bunun 160 yıl
gecikmesinin nedeni, anarşizmin 150 yıl hegemonyacı marksistler tarafından tu
kaka edilip, onlar reel sosyalist olarak 1990’da tarih sahnesinden çıkarılıp,
yerlerine alternatif olarak getirilenler de 2000’de sıfırlanınca, meydan
onların lehine boşalmış olması. Bir de devir, eski ayları kırpıp kırpıp yıldız
yapma, zamanı.
Kendi
hesabıma, klasik çizgide Stirner’e yakın düşerken, doğduğundan beridir biyolojik olarak insan-değil biri olarak,
anti-hümanist ve dolayısıyla anti-anarşist biriyim, tüm teorimle, tüm
pratiğimle, tüm praksisimle, 42 yıldır.
Tüm bu
çerçeveyi de o nedenle kolayca yapıyorum;
Dışarıdan
ve uzaktan bakarak.
Işık
yılları uzaktan.
Dipnot:
Tüm bu
tanımlar da, Ağustos 2016 momentlidir. Geçmişe ve geleceğe doğru tanım kayması
yaşarlar.
(25 Ağustos 2016)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder