Sonunda...
Teşekkürler
Youtube, yarım hız özelliğini ilk kez kullandım... (Bu, bir reklam değildir,
bakınız Magritte ve Foucault.)
Bir
tango dansı bu, onu ilk kezinde doğrudan yarım hızda izledim:
Tam 25
yıldır tangoyu tamı tamına böyle hayal ettim ben. Mükemmel ötesi bir şeydi, güzelliği acıtıcı bir izlenimdi.
Evet, o eksi
bir anından sıfır anına ancak yeni geldim.
Müzik de
o hızda olmalı, bu çok çok önemli.
(Gövdeler
uygun, biraz gençler, biraz daha kısa ve kalın gövdeli olabilirler belki ama bu,
daha da sonraki ileri-çözülecek-problem ve meta-tango problematiği şimdilik.)
Şerh 1:
Linkteki
klipteki dansın adı da yeni tango
ama benimkisi ondan epeyi farklı bir yeni
tango, dolayısıyla yeni-yeni bir daha gerekebilir sonradan. Artı, Piazzolla’nınki
de yeni tango idi. Yani, şimdilik
elimizde 3 tane neo-tango tanımı
mevcut.
Başlangıç
bu idi, epsilon ek ise şu:
Yalın,
‘Bir Bahar Akşamı’ ve ondaki aralara serpiştirilmiş olan alaturka-modern-dans
planları:
Ondaki
modern dans planı, kesmeli-yavaş planda yapılmış, onu da yavaş plana alınca,
dans bambaşka bir şey oldu çıktı ve onu da ayrıca başka bir konu olarak (kamera
hızı – göz hızı diyalektiği olarak) irdelemek gerekli.
Şerh 2:
Bu dans, hız açısından masabaşı kurgulamalı, yani homojen ve sürekli görüntülü değil.
Şerh 3:
Bu heterojen-süreksiz hızdaki dans planının hızıyla bir kez daha oynanınca, hız
algısı bozuluyor. Bunun kamerasal bir şey mi, gözsel bir şey mi olduğunu henüz
bilmiyorum, bunun retineks poliyalektiği
olduğunu biliyorum.
Şerh 4:
Bu dans planındaki dansçılar genç, zayıf, uzun ve hafif gövdeliler. Tango
yapacakların bizdeki alaturka karşılıkları, göbek dansı yapan kadın olabilirdi ama o da uymuyor bir biçimde ve
bu da ayrıca irdelenmesi gereken bir konu (yerellik ve özgünlük-caz sentezlik
açısından).
Konumuza
geri dönelim:
Klipteki
en önemli hareket savrulma. (Bunun
sözel ve motor semantiği ayrıca
çalışılmalı.)
Tangoda
bu savrulma, dönme momentumu ve dönem ataletiyle (rotational inertia) elde
ediliyor. Zaten kısa ve kalın gövdeler de o işe yarıyor ama benzer gövdesel yapıdaki,
göbekli bir Arap erkek tango yapsaydı, berbat olurdu, Arap kadın olmazdı gibi,
işin çinde göbek dansı kıvraklığ var ne de olsa...
Tangodaki
bu savrulma, klipteki yarım hızla çok görünür, hatta acıtıcı güzellikte oluyor:
Tangodaki, kadınla erkeğin aslında
birbirini itmesini motor olarak çok çok iyi mecazi ifade ediyor.
Asıl
önemli olan şey ise, o tangoyu gerçek yaşamda o yarım hızda uygulayabilmek.
Sanılacağının tersine, tüm danslarda yavaş hız, hızlı hızdan daha çok enerji
harcatır ve koordinasyonu çok çok daha zordur.
İşte,
burada buto’ya geliyoruz şakkadanak: Durmayı modern dansta bir tek onlar
biliyor ve göstermiş durumda.
‘Tango
Notları’nda, bu yarım hız tangoyu izlemeden önce, bunu tümdengelimle
imlemiştik, şimdi de tümevarımla imlemiş olmaktayız.
Çıkış
soru kipi:
Yahu, bunu
yüzyıldır neden hiçbir tangocu (teorisyen ve pratisyen) göremedi, başta
Piazzolla (üstelik tam da o hıza limitlenen bir tango bestecisidir kendisi)?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder