Pazartesi, Kasım 18, 2013

Dijital Reklam Dağlımları

Dijital pazarlama artık ortama hakim olmuş gibi.

Bunların dağılımları ilginç bir momente ulaşmış:

“ABD Dijital Reklam Yatırımları 2013 İlk Yarısında Geçen Yılın Aynı Dönemine Göre %18 Büyüyerek Tarihinin En yüksek Seviyesi Olan 20.1 Milyar $'a ulaştı.”


Bunun % 30’u display reklam, % 30’u CPC (tıklama başına ücretli) reklam ve % 40’ı da arama motoru reklamları olmuş ki o da % 20 - % 20 gibi display-CPC dağılımına sahip olsa gerek.

Yani, hepsi aşağı yukarı eşit konuma gelmiş şimdilik.

Peki, buradan hangi yöne gidecek?

Görünen, arama motorlarınınkilerin fazlalığı, çünkü o yönde bir eğilim süregelmiş. Aslına bakılırsa, dijital reklamın kökeni de onlar sanırım.

Soru, bu artışın kime gideceği.

Bunun 3 site dağılımı yönünden bir irdeleyelim:

Sanal medya, sosyal medya / blog ve uzman siteler.

Yorumlar:

Sıfır: İronik olarak bir ikilem var: İnternette görüntülü reklam, görüntülü uzman / blog / medya sitelerinde izlenmiyor pek, çünkü o siteler zaten kendisi görüntülü ve bir kişi aynı anda 2 görüntü izleyebilir durumda değil henüz. Bundan en çok örneğin oyun sitesi kullanıcılarına yönelik reklam kaybı etkileniyor bizce.

Bir: Aslına bakılırsa, bunların hepsi içiçe.

İki: Medya blog siteleri (örnek olarak Milliyet ve Radikal Blog), tek tek ve birarada diğer birçok sanal medya sitesini geçmiş durumda. Kasım 2013 itibarıyla günde 200 bin gibi bir toplam tıklama alabilir durumda bu 2 site.

Üç: Şimdilik başarısız olarak giden ama denemiş ve yanılmış çok örneği bulunan bağımsız blog siteleri, zamanında günde 3 bini, bugünün ölçüsüyle günde 6 bini bulmuştu ve akış giderek tırmanıyordu. Burada sorun, sabit altyapı yatırımın ve bekleme süresinin giderek uzaması ve istikrarsızlığın yazarları olsun, okurları olsun ,çabucak bezdirmesi ve vazgeçirmesi. Malumunuz internet kullancısının sabrı 4 saniye sürmekte. Ancak, bugünün hesabıyla günde 5 bin tıklama yakalayan bir site bile, zorlarsa yılda on binlerce dolarlık reklamı güvenceler ki bu da sitenin maliyetinin epeyi üzerinde olur. Buradaki küçük-büyük ayrımı, tüm ticari / iktisadi durumlarda zaten var olan ve devralanına bir gelenek.

Dört: Gelelim asıl ana akıma ve makro oyunculara: Burada sınır yok. Mantıklı giden herkes pastadan pay alır ve yeni dilimler yaratır, yani pazarı büyütür. Şimdilik hiç kimse bu yönde ilerlemiyor. Onun yerine, bir zaman aynı sahipte olan Milliyet-Hürriyet çekişmesi gibi durumlar oluyor yalnızca.

Beş: Google hep yanlış yoldaydı kanımızca ama kazanıyordu, şimdi onun reklam pazarı göreli olarak küçülmeye başladı artık. Üstüne üstlük, öyle abidik gubudik yatırımlar yaptı ki 1’i tutmazsa, bütçesi çöker gibi görünüyor şimdiden.

Altı: Konu dönüyor dolaşıyor, dereceli semantik aramaya geliyor hep. Bunu beceremediler bir türlü: Onyıllardır böyle. Nokta atışı reklamcılık artık mümkün ama kimse nedense bunu beceremiyor hala.

Yedi: En önemli boş alan hala uzman siteler. En çok girilen siteler sıralamalarına bir bakın, Wikipedia ve imdb dışında bunu beceren bir tek site yok hala. Düşünün ki bilgisayar / video oyunu alanı bile onların elinde. (İlki reklam almıyor, ikincisi dolaylı alıyor.)

Sekiz: Hala ilklerin hegemonyası zayıflayarak sürüyor ama sanırız artık büküm / dönüm noktası yaklaşıyor.

Dokuz: Şu anki kabaca eşitlik durumu, görünürde lk momentte sanal medya lehine ilerleyecek gibi bu durumda. Son 5 yılda da öyle oldu gibi.

On: Böylelikle, ilk kırılmanın, sanal medya – blog iç çatışması noktasında yaşanacağını öngörebiliriz rahatça. Biri diğerini engelliyor ve değilliyo.

On bir: Arama motorları ve temelde Google, burada oyunu yöneten ve lütuf dağıtan ana merkez olma konumunda kalacak demektir bu durumda. Çünkü kimin ne ardağını, yani müşteri dağlımını hesapça onlar biliyor.

Sonuç:

Bu dağılım da, yönelim de geçersiz vektörler kanımızca.

Bu nedenle bağımsız girişimcilerin yolu açık, Google gibiler onları engellemek istese de bu böyle hala.

Bir internet kullanıcısı olarak tercihim, küçük ve bağımsız bloglar yönünde, bir zamanın Onpunto’su ve Naberler’i gibi...

Dipnot: Klasik anlayıştaki % 50 verimli reklam durumu, bu yeni momentte çok daha düşük düzeyde. Örneğin, mobil reklamlarda tıklamaların çoğu yanlış tıklama / tuşlama ile oluyormuş. Yani, bir noktadan sonra sonuçsuz reklam da geri teper ve bu da bu pazarın küçülmesine neden olur gelecekte.


Hiç yorum yok: