20 küsur yıllık global internetleşme sürecinin sonucunda, bazı olgular
limitte somutlaşmış gibi:
7 küsur milyarlık Dünya’da, 2 küsur milyar internet kullanıcısı var ve
bunların % 30’u ayda 1 kez bile internete girmiyor durumda. Diğer bir deyişle,
tam-etkin internet kullanıcıları (diyelim her gün internete girenler), dünya
nüfusunun % 10’u bile etmiyor hala.
İnternet kullanıcıları açısından, 1995-2015 itibarıyla, 4 kültürel mod
mevcut:
Proto-feodal, feodal, sosyolojik / sanayileşme, ikinci sanayileşme /
bilgisayarlaşma.
Ortada önesürülen bir ilerleme var.
Ancak, bu yanıltıcı bir iddia.
Denizde bir dalgaya baktığınızda gördüğünüz yön, gerçek devinim yönü
değildir. Su parçacıkları, aşağı yukarı devinirken, biz onu doksan derece dik
açıda deviniyormuş gibi görürüz.
Ayrıca dik devinim, döngüsel devinim de olabilir ve biz aynı dalgayı yine aynı
yönde deviniyor görürüz.
Metafor:
Bu durumda, bir internet kullanıcısı, eğer en son olgulaşmış kültürel modun
yerleştiği dönemde doğmuş olacak kadar genç değilse (yani biri yokmuş gibi hiç
yaşamamışsa) , internet kullanırken bu
kültürel modlar arasında salınır olur.
Yani bir çoban, internet kullanırken, 1.’den başlar, 2., 3. ve 4.’den geçer
ve yine 1.’ye döner. Evet, bu bir kültürel kısırdöngüdür ve din ve
milliyetçilik gibi kuvvetli kültürel göstergeli
konularda, internette gözlenen davranış aynen budur: Yalnızca Türkiye’de
değil, Dünya’da da böyle. Daha da önemlisi, araştırmacılar bunu izleyememekte,
çünkü bu açıya ve bu açıdan bakmamakta.
Eğer bu durum, dijital pazarlama ve dijital reklam açısından kullanılacak
olsa, bu döngüyü kullanarak onu okşayan veya tam tersine tam tersi yönde yol
alıp, yabancılaşma etkisi yaratan bir duygusal artetki dizisi yaratma yolu kullanılabilir.
Dinamik reklam anlayışı ikincisini yeğler.
Kitleden söz ediyorsak, istatistikten de söz ediyoruz demektir. Tarihte
bazı istatiksel kültürel eşikler hep gözlenegelmiştir ve biz onlardan birine
girmiş durumdayız. Dünya’da aydınlanma kültürü ve Türkiye’de 1. Cumhuriyet
kültürü miyadını doldurdu (aslında her ikisi de daha çok doldurtuldu). Bu son
moment, iktidar seçkinlerinin işine yarayacağına, Roma’nın çöküşü hesabınca,
onları da yanında sürükleyerek, herkese zarar vermeye başlamış durumda.
İnternet kullanıcı tepkileri izleği de bunu imliyor yalnızca.
1500-2000 arasındaki matbuat döneminde bilgi pahalıydı. (Hala pahalı
aslında: Türkiye’de bile bir çocuğun üniversite bitirmesi 1 milyon dolara
patlıyor.) Şimdi dijital bilgi göreli bedava ama bilgiyi kullanan yok, çünkü
Aydınlanma ve Cumhuriyet türü altkültürlerin yarattığı bilgi açlığı ve hevesi
kalmadı.
İşte o nedenle, internetinki dahil, 2. Sanayileşme’nin öncü altkültürleri,
daha önceki benzerlerinde yaşandığı üzere, bir oluşup bir kaybolacaklar ve
sonunda kalıcı olarak oluşmuş olacaklar ama bu süreç 250 yıl falan alabilir. Anımsayalım:
İnternet henüz 20 yaşında: Daha çok yol var yani. Düşünün ki 5.000-6.000 yıllık
yazı altkültürünü Dünya’da
benimsememiş nüfus oranı hala % 50.
Eh, sen cahil ve aptal kalmayı
yeğlersen, sana semer vuracak, yani senin beynini manipüle edecek birileri de
elbette çıkar.
İnternetin şu an gösterdiği budur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder