“Öngörüleri nedeniyle tüm dünyada Dr. Kıyamet olarak bilinen yatırım uzmanı
Marc Faber, Apple'ın son dönemde piyasaya sürdüğü yeni ürünlerine ilişkin
olumsuz eleştirilerde bulundu. Faber ‘Apple'ın son dönemde ardarda piyasa
çıkardığı ürünler çok boş ve manasız. Bu durum Apple'ın sonunu getirecek. Bugün
iflas edecek demiyorum, ancak bu eninde sonunda olacak’ diye konuştu.”
Buna yakın şeyleri ben de düşündüm. Ancak, sanırım ben biraz daha
temkinliyim.
Faber, durumu başka bir örnekle de açımlıyor:
“Apple'ın bugünkü durumu tıpkı 1970'lerin Polaroid’ine benziyor. Polaroid’in
yaratıcısı Doktor Edwin Land, dünyada kimsenin sahip olmadığı kadar çok patente
sahipti. Ancak 1982 yılında Land’in şirketteki görevinden ayrılması, şirketi
kaçınılmaz sona sürükledi. 2001 yılına gelindiğinde ise, Polaraid resmi olarak iflasını açıkladı.”
İtirazlarımı belirteyim:
Tabii ki Jobs ölünce, Apple değişti ama bu illa ki bu değişim olumsuz
olacak demek değil. Kaldı ki Apple’ın başarısı, IBM’in Microsft’a özel bir
başarı yolu açması / sağlaması gibi bir durum: Microsoft da, Quark Express’i
kendi yazmışken, Word’ü 30 küsur yıldır en dandik durumda hala tutmakta ve bu
da tabii ki Apple’ın grafik / yayın alanında büyük başarısını sağlar ve sağladı
da. (IBM de, süper bilgisayar
konusunda tekel olmak için, Microsoft’u PC alanına sürdü gibi.)
Bir de ek bir durum var:
Microsoft bazı düşünceleri, yine birçok patenti olan Xerox’tan yürüttü.
Adamlar hala kopya çoğaltma konusunda bir numara ama bazı patentlerin /
düşüncelerin de (kendi alanlarında olmadığı için) para getireceğini
öngöremediler ya da bununla ilgilenmediler, pastayı da başkası, burada Microsoft
yedi.
Ek bir durum daha var:
Herkes para peşinde değil. Milyarlarca dolar edecek düşünceleri insanlığa
hediye edenler de var. İnternet mucitlerinden biri için de bu böyle.
Gelelim Apple’ın gerçek hatalarına:
Bir: Saat-bilgisayarın pili daha
önemli ama Apple bunu görmüyor.
İki: Giyilebilir bilgisayar konsepti,
ancak askeri alanda işe yarar tam olarak. Apple da bu alanın dışında.
Üç: Sürpriz ata oynayıp epeyi kez
kazanan biri, sürekli sürpriz ata oynamaya başlar ama teknoloji tarihi sürpriz
atlara sınırlı bir olanak tanıdı hep.
Dört: Nokia ve Motorola’nın sonunu
unutmamak gerekli. Burada hatayı Google yapmış oluyor: Çok fazla genişlemek ve
çok fazla alanda tekelcilik oynamak. Apple, bunu dar bir alanda, akıllı telefon
alanında yinelemiş oldu.
Genel olarak:
E tabii ki devletler gibi şirketlerin de sonu var ve ayrıca uzun süren
devletler de, şirketler de sürekli metamorfoza uğrayarak sürebiliyor ve artı
kriz süreksizlikleri de yaşıyor mutlaka. Bu, Apple ve Google gibi dev teknoloji
şirketleri için de geçerli.
Sorun tarihin yolunu tıkamama
ilkesinde. Apple da, Google da, o noktaya geldi de oraları geçti çoktan.
Eh, yarışı ya zirvedeyken bırakırsın, ya da birileri er geç seni geçer ve
sen kalma ısrarınla sonunda sürklase olarak rezil rüsva olursun.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder