Kısa
film:
Bilgisayar
oyunu Kong oynayanve piyano eğitimi alan bir erkek çocuk ve klasik müzik
fanatiği bir baba.
İkisi de
sarı ırktan.
Oğul
büyür. Bilgisayar oyunları oynamaya, ‘hard-rock’ dinlemeye ve piyano eğitimi
almaya devam eder.
Çocuk,
sonunda bir yapay zeka programı yazar. O yapay zeka, tüm Bach eserlerinin
notaları belleğinde olarak, yeni bir Bach türü eser yazar.
Baba, yeni
eseri dinler. Oğlundan bunu bir yapay zekanın yaptığını öğrenir.
Bir
sonraki planda baba ölü ve tabuttadır. Bizcesi (yaratıcılığın bu kadar banal kaynaklı olabilmesine istinaden) intihar
etmiştir, senaryocası öldürülmüştür.
Kısa
filmin son planında, babanın cenaze töreninde, tekno-ergen-erkek hologramlaşır:
Hesapça herşeyi o yapmıştır.
Hepi
topu 6 dakika. Bilgi yanlışları dışında, sinema anlatısı olarak mükemmel bir 6
dakika.
Dizinin
ikinci sezonu, romanın ikinci yarısından bağımsız öykülü ama onu da Gaiman
yazmış.
Şerh 1:
Karşılaştır
ve karşıtlaştır:
‘Amerikan
Tanrıları’ ve ‘Taht Oyunları’.
İkisi de
iktidara ilişkin öykülü.
İkisi de
bir noktadan sonra romansız metinli / senaryolu kalıyor. AT bunu başarışla
sürdürüyor ama TO feci çuvallamıştı ve ikisi yaklaşık eşzamanlı yayınlandı.
Şerh 2:
Gaiman
Gibson’u bilmedğini açımlar: Siberuzay ve yapay zeka konularında. Gibson, yapay
zekanın ne olabileceğini, yapay zekalar gerçekten var edilmeden önce
açımlamıştır (Gaiman ise yapay zekalar varken bile, onların neler yapabilip,
neler yapamayacağını bilmez görünür): 2 yapay zeka sentezlense de, kırınım
saçakları da artı-değer yazılım
olarak oluşabilir (‘Mona Lisa Sürüşü’ndeki Continuity). Bu, siberuzay
metafiziği / poliyalektiği için, çok erken bir örnektir: Sentezin dışında kalan
bir şeyler hep vardır.
Tekno-ergen-erkek,
sosyal-medya-kız (yine sarı ırk), Bowie-medya-aseksüel, aslında hep aynı şeyi
imler. Gaiman, bu çoğulluğu metin olarak açımlayamamış.
Şerh 3:
Yapay
zeka, siberuzay, sosyal medya yaratıları ve yaratıcılıkları, klasik yaratılarla
ve yaratıcıklarla çelişmez ve/ya çatışmaz. Sonuçta, Bach da bildiğimiz müziksel
permütasyon ve kombinasyon denemeleri yapmıştır. Yapay zeka, bunu ondan limit
sonsuz kez daha hızlı yapar, o kadar.
Dünya’da
belki 20 yıldır, müzik, resim, edebiyat alanlarında yapay zekalara eser
ürettiriliyor ve öyle oldukları söylenmedikçe, kimse onların farkını
ayırsayamıyor.
Gaiman’ın
en büyük eksikliği ve çelişkisi bu:
Gaiman’ın
itikadı, yaratıcılık dininin müridi olmak. Bunu da, çizgiroman gibi popüler
kültürün zirvesi kabul edilen bir alanda denedi. Sosyal medya da bugünün
püpoler kültürü. Yarın yeni başka şeyler gelecektir. Yaratıcının araçla amacı
birbirine karıştırmaması gerekir. Yapay zeka, daha hızlı ve daha çok
ürettiriyorsa, gayet yararlıdır.
+
Bu 10
dakika, kısa filmdir.
Bu 10
dakika, çapraz medyadır.
Bu 10
dakika, düşüncesel olarak ilk kez yapılmış, eksi-değer’li bir çapraz medyadır.
Gibson-Gaiman
ortak yanı, sarı ırk takıntıları ve İngiliz kibirliliği. David Lynch de İngiliz
tipi kibirlidir.
Tekno-ergen
‘Mona Lisa Sürümü’ndeki Süreklilik / Continuity gibi olabilir: Kendini yeniden yazabilen asi bir yapay
zeka (tam anarşistlerin olmayı gereksindiği şey).
İşte bu,
bu 10 dakikanın yokluğu ile
göstermiş olduğu, düşüncesel bir
artı-değer bu.
(7-8 Haziran 2019)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder