Dizinin
metni, giderek romanın ‘leit-motiv’inin
dışına çıktı.
Bundan
çıkan anlamlar:
Bir:
Ticari
anlam: Maksat dizinin sezonları uzatılabilsin.
İki:
Gaiman,
zaten bu türden metin çaprazlamalarını denemiş ve başarmış biri. Yeni bir şey
yapmamış yani. Profesyonelleşmiş de.
Şerh:
Bu iş, romanın
karakterlerinden birine yapılırsa, buna ‘spin-off’ deniyor. Konusal ‘spin-off’un adı henüz yok ama.
Bu da, bir çapraz medya ama.
Konusal ‘spin-off’
şu:
Gaimn,
dizinin ikinci sezonunda birden çok kez, ‘kurmaca / roman / yazı / metin,
doğrudan daha doğrudur’ dedi. Gerçek
/ real değil, doğru / true.
Bunu da,
sözkonusu olan bölümün 03:00-08:45 arasındaki sürede, tam bir kısa film
bağlamında yapmış. Bu, bir yazarın yazma üzerine doğrudan düşünceleri. Metin
güçlü ama çekim de güçlü (hemen her bölümü farklı bir yönetmene çektirmişler bu
kez, dolayısıyla bu konuda Gaiman haricinde, kreatif prodüktör etkin olmuş
demektir).
Belirtilen
süredeki kısa filmimsi plan, doğrudan Gaiman’ın düşünceleri: Korku, inanç, varlık çizgisi
sorgulanıyor.
Plandaki
en geçersiz önerme şu:
‘Korku kontroldür’ tezi geçersiz, en
azından 2000-2020 momentinde. Bunu tektanrılı
dinler bile, ekonomik determinizm
bile beceremedi sözkonusu dönemde.
Dolayısıyla
karşısavlar:
Bir:
Doğru,
gerçeğin altkümesidir.
Benzetişim
/ simülasyon, gerçekten daha gerçektir; dolayısıyla, doğrudan daha doğrudur.
İki:
İnsanlar,
korku filmlerini bile isteye seyrederler, çünkü gerçek yaşamlarında, korkamayacak
denli güvencede ama tekdüze ve sıkıntılıdırlar. Yani insanlar, korku
filmlerini kontrol edilmek için değil, korkma duygusunun iç gıcıklamasını
hissetmek için seyrederler.
Olumlama
da olsun:
Mr.
Dünya’nın maket set üzerinde yürürkenki, sinema üzerine monologlu kısa planı
muhteşem. Tam bir meta-sinema
örneği.
Aradakiler
de var:
Gaiman,
Lynch gibi, 1950 model ve Soğuk Savaş takıntılı kalıyor ama artık 2020’deyiz.
Yani Gaiman, feci demode. Ancak bu nokta, çapraz
medya semantiğini etkilemiyor.
İşin en
önemli başlıkları şunlar:
Kros, hiper, inter, trans medya ve tekst’ler konuları.
Yani, Wikipedia’nın başka türlü yaptığını, artık yeni nesil sanatçılar
kurmacada yapıyorlar. Bunun aracı da, yukarıda adı geçen kavramların içerikleri
ve kullanımları.
Açılımlar:
Gaiman’ın
‘Sandman’de başka bir metne yaptığını; ‘Amerikan Tanrıları’nda hem Gaiman kendi
metinlerine, hem kreatif prodüktör onun metinlerine yapıyor. Bu, inter ve trans
medya olmakta.
İki.
Gaiman,
yazı üretimi ve yazı satışı konusunu tartışıyor. Bu, hiper-tekst olmakta.
Üç:
Gaiman
hem çizgiromanı, hem diziyi, hem de romanı yazmış. Bu, öz-çapraz-medyalama olmakta.
Çıkış:
Tüm
bunlar, hem ‘2312’ye, hem de ‘3 Cisim Problemi’ne birebir uygulanabilir ama onu
biz yapamayız.
Yapabilecek
yazar da tanımıyoruz ama yapıbileceğine ve hatta belki yapılmışlığına eminiz.
(21 + 25 Haziran 2019)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder