Çarşamba, Haziran 12, 2019

T24, Gazete Duvar, Artı Gerçek İnternet Gazeteleri ve Ot, Kafa, Kafka Okur Matbu Edebiyat Dergileri: Kültürolojik Moment Eşdeğerliliği


Radikal’in önce matbu, sonra da internet sayfalarının devreden çıkarılmasıyla, Türkiye’de yayıncılık son 5 yıldır yeni bir momente girmiş oldu. Sayılanların internet gazeteciliğiyle matbu edebiyat dergiciliğinin momentlerinin eşlenik anlamlı olduğunu imlemek istedik.
Ortak yanları:
Bilgi eksikliği.
Zeka eksikliği (95 altı) ki kitlesel gerizekalılaşma ile koyut giden bir durum.
Düşüncesellik yerine, aşırı ve yeni bir duygusallık egemenliği.
Duygusallığın melokomik bir sentimental faşist bir anti-epistemiklikte olması (yeni bir dezenformatif yaklaşım).
Bu, ilkellerin durumu somutlaştırması ve kişileştirmesi eğilimine tıpatıp uyuyor. Yani internet, insanları epistemik olarak ilkelleştirdi.
Şiirsellik değil, şairanelik değil, graffitilik var (slogan değil ama graffiti dili, (klasik anlamıyla) slogancı değil ama). (Bu paragraf, doğrudan 1940-1980 1. TC edebiyat tarihçesi için bir dipnot oldu.)
Süslü sözlülük.
Gazetelerde haber yok, dergilerde edebiyat yok, nostalji kabzımallığı var.
Hiç kimse, yazdığı konuyu bilmiyor. Bilme veya öğrenme gereği de duymuyor. Öğrenme gereği duysalar bile, internette ikinci sayfaya gidecek beyinsel / zihinsel mecalleri yok.
Yazım hataları sağanağı var.
Pazarsal olarak alan razı, satan razı durumu var.
Harman / Hayvan çizgisi, bu konuda 20 yıl geriye, yani alaturka internet salgını öncesine kadar gidiyor ama o zaman bu denli viral / salgın / moda çizgi değildi bunlar.
Ancak, henüz ortalama başkaları durumu ayırsayamasa da, bu çizgi inişe geçti. Bu estetiko-politik bir moment.
Saptama: Alaturka ve global politik momentlerle alaturka estetiko-politik momentlerin ve global estetiko-politik momentlerin ayrı ayrı birbirlerine koşutlukları ama aralarında faz farkı var.
İlginç olan durum şu:
Dünya popüler kültür ürünleri, politik momentin 5-10 yıl ilerisinde ama alaturka popüler kültür ürünleri, alaturka politik momentin 1-3 yıl geresinde seyrediyor (global ve alaturka politik momentler ise, tarihte olmadığınca, eşzamanlı ve içiçe bir griftlikte seyrediyor şimdilik). Bunlar da bize sanat ve tarih bilinci için, holografik 3 boyutlu derinlikli (ama dar açılı ve tek renkli) bir bakış açısı sağlıyor.
Yani, tuhaf olan durum şu:
7,5 milyar kişinin eksi zekaları ve eksi bilgileri, bazı ve kim oldukları epistemik konuya bağlı olarak değişebilen 7,5 kişiyi 70 üzeri (limit sonsuz üzeri yani) artı-değerli ve ileri zekalı kılıyor.
Ki bu da Orta Çağ’ların bilindik bir özelliği: Kampüsler ve ansiklopediler o nedenle var edildiler (toplu bilisizlik tarafından ama en azınlıklara izdüşümle).
Sonuç: Yanlış özel ve tüzel kişiler, yanlışlıkla doğruyu söylediler, diye, doğru olmazlar.
Yani: Kötü kişiler, bilerek veya bilmeyerek, isteyerek veya istemeyerek, doğrulukla veya yanlışlıkla, iyilik yaptıklarında iyi olmazlar.
Dipnot: Son 2 paragraf, başka bir metnin konusu oldu.
(12 Haziran 2019)

Hiç yorum yok: