Yeni medyadan söz edince, gazetelerin şimdiki internet sitelerinin
hallerini anlamıyorum. Matbu-eski medyadan pek farkı yok şimdiki hallerinin.
1998 momentiyle forum listelerini ve 2000 momentiyle Egroups’u anlıyorum.
Forum listeleri Egroups’tan göreli biraz daha eski. Aynı forum listeleri,
orada yazan Cemalettin Taşçı’ya, aynı konuyla ilgili (orada yazdıklarını
içeren) bir kitap bastırtmıştı. Aynı Taşçı, o yazdıklarıyla da, Akşam
gazetesinin matbu haline köşe yazarı olmuştu. Tabii ki sonradan kovuldu, çünkü
yeni yazarları eski medya zihniyeti kaldıramamıştı. Komünizm gerekirse, onu da
kendilerinin yapacağını sanan eski DP zihniyeti gibi, eski-yeni medya da blog
gerekiyorsa, kendilerinin yapacağını sanıyor. Kovunca da, iş biter, yani yazar
da biter, sanıyorlar ama öyle olmuyor, olmadı da: Çetin Altan ve Cüneyt
Arcayürek, 67 yıldır köşe yazarı ve kimbilir kaç gazete değiştirdi.
Yeni medyanın en zayıf yanı dijital pazarlamacılığı: ‘Abilerim, ablalarım’
türü vapur satıcılığı türünde takılıyorlar hala. Onu zaten, öldüren tıbbi
ürünler satan ve yurtdışında dijital konuşlanan tv kanalları haldır haldır
eylemekte...
Yahu, artık çanak çömlek, çul çaput, incik
boncuk pazarlamacılığı döneminin bigudili evkadını tipi müşterisi kalmadı
ortada. Bilgi pazarlayın yahu biraz da. Birara ansiklopedi
pazarlamacılığına sıkı sardırmıştınız 1990’larda, onun gibi yani...
(Örneklemenin rezilliğine bir bakar mısınız lütfen?)
Haber bilgi değildir, haber yenidir (news). İnternet anı anına yenilik
getiriyor ve yeni medya onu kullanmıyor. Ajanslar saniye başı haber geçerken,
yeni medya 6 aylık, 1 yıllık haberleri ısıtıp ısıtıp yeniden sanal basıyor
ortalığa...
Yeni medyanın film, magazin, seks, futbol kozları yok artık.
Yeni medyanın kozu yok artık.
Yani, alaturka yeni medyanın kozu yok artık.
Alamerikana yeni medyanın kozu çapraz medya: Yani, aynı konuyu evripi çevirip,
çapraz verev dayamak ama kaplama boyayı değiştirmek yöntemi.
Yalnızca bu, Kemal Sunal filmlerini dijital medyaya aktarmak değil de,
‘Iron Sky’ı finanse etmek ve/ya Capcom-Marvel melezini denemek gibi bir şey:
Yani risk almak, hani alaturka dolar milyarderlerimizin hiç beceremediği,
Sabancı’nın ve Koç’un Turkcell’i (‘nayır nolamaz’ ile) fikren ret ettiği şeysi.
Son 50 yılda, en az 20 dolar milyarderi medya devi aile iflası boyladı. Hikaye;
Nadi, Simavi ve Karacan aileleriyle başladı; Uzan ve Bilgin aileleriyle devam
etti, Karamehmet eli kulağında.
Kimse ders almıyor olup bitenlerden...
Yeni medya; Wikipedia, Blogger ve Wordpress olmakta. Her ne hikmetse,
milyarlarca izleyenleri var ve hepsi de bedava hizmet sunmakta...
Bizden söylemesi...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder