Çapraz medya günümüzde çok farklı biçimlerde tanımlanabiliyor. (Konu,
giderek körün tuttuğu yerden fili tarifine benzemekte.) Yine de, günümüzde
popüler kültürün göbeğinde çizgiroman var.
Çizgiroman yapımı ve tanımı gereği çapraz medyalı: Zaten tasarlanırken,
edebiyatı ve grafiği farklı / ayrı tasarlanıyor ve örneklerden bildiğimiz
gibi, aynı öyküdeki ve çizimdeki nüans
oynamalar (Conan, Heku örneği), çok başka sonuçlar veriyor.
Ancak, kimsenin aklına bugüne dek, bunun tüm olanaklarını haritalamak
gelmedi. Bu, bazı durumları kendiliğinden yaratmakta:
Bir: Bunun ticari nedenle yapılmak istenmesi, konuyu baştan sınırlıyor.
İki: Tam da düşünce-değil tanımlanmışken, çok-duyu-dil arayışı, özellikle
bir sanat dalında, anlatıyı kendiliğinden düşünce-değil’e taşıyor ama çapraz
medyacı yaratıcılar ve yapımcılar bunun bilincinde değil henüz.
Çizgiromanın düşünce-roman ve grafik-roman olarak olanakları bir türlü tam
tasarlanamıyor. Sürekli yeni katkılar yapılıyor ama sonuç artmıyor bir türlü.
Çapraz medya da bir katkı ama o da kısıtlamalar getirmekte.
Çizgiroman tarihine baktığımızda, 1930’ların, 1960’ların, 1990’ların
dünyasında ve atmosferinde, çizgiromanların da birden çok kez yeniden ve aşırı
yorumlandığı görülmekte. Gelmekte olan da, bu durumda 2020’ler dalgası gibi
görünmekte.
Çapraz medya becerebilseydi,
bunun 90-100 yıllık retrospektifini becerebilirdi.
E-kitapların ve okuyucuların ortaya çıkmasıyla, çizgiromanlara ses ve
devinim eklenmesi, biraz basit bir yaklaşım. Tamam, o da çapraz medya yaklaşımı
ama çok sığ bir yaklaşım.
Derin bir yaklaşım, bir çizgiromanı (örneğin) El Greco stiliyle yeniden
dijitalize etmek olabilirdi. (Klasik yağlıboya resim dalı)
Diğer bir örnek, Conan-Heku örneğini, O. Henry öykü dallanması biçiminde, bir
veya birden çok sona bağlamak olabilirdi. (Edebiyat dalı)
En zoru belki bu olabilirdi: Örneğin Batman temasını özgün besteletmek
olabilidi ama diyelim metal, klasik Avrupa müziği gibi çeşitli alanlarda (ki bu
az da olsa ‘James Bond’ filmleri için yapıldı). (Müzik dalı)
Sinema dalında., aynı çizgiromanın yeniden çevrimleri ve bir de farklı
çizgifilmleri olduğu için, epeyi şey yapılmış durumda diyebiliriz. (Sinema
dalı)
En çok şey yapılmış ve en çok şey yapılabilecek, artı en çapraz medya alan
olan bilgisayar oyununda ise, ne yapılabileceğini bulmak, yeni yaratıcılar
gerektiriyor. Benim kafamda ‘Catherine-Civilisation’ dikmeleri var. (Bilgisayar
oyunu dalı)
Bu konuda tersine örnek, ‘Halo’ bilgisayar
oyunlarının çizgiromanları. Eh sonuçta bu da, tersine de olsa, bize bir izlek
bırakmış demektir.
Gelelim ana konumuza:
Çizgiromanda da, çapraz medyada da, konunun akışlandırılabilmesi ve
çeşitlendirilebilmesi için, her forma sokulabilen bir
töz-çekirdek-öykü-anafikir gereklidir.
Eh, bu da bizi dönüp dolaşıp, yaratıcı çıkarma sorunsalına taşıyor. Çok
sıradan konularda bile yaratıcı sıkıntısı çekerken, böylesi sapa ve ayaz bir
alanda yeni yaratıcı beklemek biraz ekonomik haksızlık gibi (ne verdin ki, ne
bekliyorsun?).
Demek ki anafikrimiz neymiş?:
Çapraz medyanın çıkış noktaları, çapraz medyanın dışındaki alanlardan
gelecekmiş. O anafikirleri bulacaklar ayrı, yorumlayacak çokdisiplinliler ayrı
efor sarfedecek, bu da en önemli derdimiz, çünkü birlikte çalışamazlar, demek
ki bir de koordinatör gerekli.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder