Çarşamba, Şubat 22, 2017

Çapraz Medya Notları

Mussorgsky’nin 1874 tarihli ‘Bir Sergiden Tabloar’ klasik Avrupa Müziği kompozisyonu / bestesi, çapraz medya için taa 19. Yüzyıl’dan bir örnek. Böylelikle:
Bir:
Karikatürlü dini duvarsal halıların, yüzlerce yıl sonra başka bir sanata dönüşmesi gibi bir durum sözkonusu.
İki:
Modern resim, 1885 tarihli sayılır. 1874 tarihli bu eser, modern resmin modern müziği olarak duble avangard ve duble çapraz medya olmuş gibi.
+
1986 tarihli ‘İsimsiz’ performans çalışmasının akış çizelgesindeki 5 duyu-dil, konuyu asal ele alan bir bakış açısına sahip.
Ticari kartlarda ses yok, çizim ve yazı var. Dolayısıyla baştan bileşik dilliler.
+
Çapraz Medya grubunu artık tam listelemem gerekli.
Bir: İsimsiz, asal duyu-dilli.
İki: Bir Resim Sergisinden Tablolar, tarihi.
Üç: Çizgifilm, çizgiroman, film, dizi film: Ana akım ticari akış.
Dört: Death Stranding, duble avangard.
Beş: İnternet filmi, internet dizisi, internet reklamı, internet kısa filmi: Mecra farkı.
Altı: Oyuncak, ticari kart: obje. Yıldız Savaşları, Lucas aşamasıyla da, Walt Disney aşamasıyla da, bu konudaki çapraz medyalıkta bir no: 40 yıldır.
Yedi: Assassin’s Creed ve Yıldız Savaşları: Çapraz medya olarak baştan tasarlanmış, şimdilik en avangard, şimdilik en ticari başarılı, şimdilik en önde 2 proje ama arakesitleri 0.
Sekiz: Çizgiromandan çizgifilme (Basilisk) gibi, sanat dalı veya altdalı olarak, birebir ama ikili aktarım olmakla baştan sınırlı ve tanımlı aktarımlar. Başı sonu belli kategoriler.
Dokuz: Çizgiromandan hem çizgifilme, hem filme, sanat dalı veya altdalı olarak, bireçok-çoklu dönüştürüm ile tanımlı aktarımlar. Başı sonu bellilik kayboluyor.
On: Bizim teknolojik ve sanatsal anlatı açısından en özgün ve en avangard bulduğumuz yol-alan: Machinima ile bilgisayar oyunun sinemasal fragmanı ve anti-Machinima ile Death Stranding. Bu; 1995 tarihli sinemasal tür-sanat, kısa-uzun, kurmaca-belgesel ayrımsızlaşması ve 5-10 yeni-farklı türün kısa-film’leşmesi sürecinin devamı sanatsal bir artı-değer olma ile de birleşti.
On Bir: Dolayısıyla çapraz medya, özellikle oyun sinemasal fragmanı, 1995-2010-2045 için bir sinema dalı. 1895-1945’te sessiz-sesli, siyahbeyaz-renkli ayrımı vardı. 1945-1995’te sinemasal tür-sanat, kısa-uzun, kurmaca-belgesel ayrımsızlaşması ve 5-10 yeni-farklı türün kısa-film’leşmesi süreci var. Bu yeni avangard dönem, 2045’e dek sürebilir demektir bu. Çapraz medya, 2009-2010 momentli, 2017’de avangardsal inişe geçti sayılır, Death Stranding ile başka bir şey oldu sayılır. Çapraz Medya (1-10) olduysa, devamı gelebilir de, gelmeyebilir de.
On İki:
En başa, Mussorgsky’ye ve ‘Ber Sergiden Tablolar’a dönersek ve Ravel’in ‘İzlenimler’ düzenlemesini buna eklersek, değişik bir çapraz medya panoraması görürüz:
Alman olmaya, Fransız olmaktan daha yakın Rus sanatçısının, izlenimci yerine, dışavurumcu olabilirliği ama bu erken Rus avangard modern-sanat’lama’nın bunun dışında kalması ilginç.
Yanısıra, Rus modern resmindeki mutlak geometricilik eğilimi, başka hiçbir kültürde ve resim altkültüründe olmadı. Bu geometricilik, ayrı ayrı olarak, salt renk ve salt form argumanı üzerinden, anti-çapraz-medya’lama olur. Bu da, interkültürel ve transkültürel bir etkileşim ve/ya etkileşimsizlik olur.
Not / şerh: Sözkonusu olan belki, değişik bir nötr-negatif diyalektik’tir.
İnterkültürel ve transkültürel çapraz-medya’lama da olabilir. Bu, 22. Yüzyıl’a kadar uzanabilecek bir tartışma olur.
Kültürün Murdock’vari şemalanmışlığı, onun da asal bileşenlerine ayrımını mümkün kıldı. Bu durumda belki, asal duyu-dil çapraz medya ve asal öğeli kültür öğelerini karşılıklı ilintilemeleri haritalaması da sözkonusu olur. Bu da, çapraz medya çalışma alınanda kalır ama meta-çapraz medya alanında.
(22 Şubat 2017)

Hiç yorum yok: