Aşağıdakiler, kısa gelecekte ölmesi kesin olan hastalara danışmanlık yapan
psikiyatristlerin bilmesi gereken, içeriden bazı bilgiler tasarımları olabilir,
olmayabilir de:
Ölüm bilgisi, bir hayat bilgisidir.
Ölüm bilgisi, içeriden bir bilgidir.
Doktorlar, kendileri çok nadiren ölümle yüzleşmiş oldukları için, ölmenin
içeriden bilgisini taşımazlar, bazıları da kişilik yapıları elvermediği için
taşıyamazlar.
Bunu, en çok yakınlarının ölümünü izlerken, daha çok görmezden gelme olarak
yaşarlar.
Bir doktorun ölmekte olan birine yapabileceği en iyi hizmet ölüm
eşlikçiliğidir.
Ölüm süreci kayıt bilgisi, klasik inkar, ... , sonunda kabul çizgisinin
dışında, özellikle doğrusal olmayan (örneğin bu sırayı izlemeyen) bir görüngü dizisi
gösterebilir, çoğunluk gösterir de.
İnsanların tamamı anlamsız bir yaşam sürdükleri için, ölümle
yüzleştiklerinde, epeyisinde gizli ölüm arzusu yaşanabilir.
Bu, ölümden nefreti dışlamaz.
İkisinin birlikteliği çelişki yaratmaz. Daha çok birarada izlenmesi zor
görüngüler yaratır. Bir akış diğeriyle kolayca karıştırabilir.
Buradaki birincil bilgi kaynağı, ölüme mahkumların kendi günceleridir.
Daha da birincil bilgi kaynağı, daha önce yazar iken, ölüme yolculuğa
başlayanların o sırada yazdıkları günceleridir. (Örneğin, Memet Fuat’ın
‘Ölünceye Kadar’ı gibi.)
İdam mahkumlarının günceleri veya onlarla yapılan söyleşiler daha çok
‘ceteris paribus’ veya kontrol parametresi bilgiler sağlar.
Diğer bir en iyi bilgi, Kevorkyan gibi, bu tutkulu hizmet için yıllarca
hapis yatabilmişler özellikle dahil olmak üzere, ötenazistlerin yarattığı
bilgilerdir.
Bu konuda, birincil öğe günce / otobiyografi, ikincil öğe biyografi, üçüncül
öğe röportaj olarak sayılabilir.
Buraya kadarki tüm sayılanlar için, en azından İngilizce’de 100’ün üzerinde
vaka çalışması olduğunu literatürden biliyoruz.
Sıfırdan başlamak için uygun bir veri tabanı.
Ölüme karşı, geçmiş feodal ve halihazırdaki feodal kültürel moda dahil
olanlarınki, farklı farklı dahil olmak üzer, farklı kültürel modların mensuplarının
ölüme tepkileri henüz atlaslanmamıştır ama nokta nokta / parça parça olarak epeyi
alt-kültür kayıtları mevcuttur.
Herhangi bir vakanın vektörel toplamı, onun kültürel vektörleri ağırlıklı
toplamının sonucudur.
Kimi çok olağandışı sıçramalar / sapmalar gözlenebilir. Ölüm bunu dürter.
Başa dönersek:
Öleni izleyen ve ölene eşlik eden bir psikiyatrist, o süreçte biraz da
kendisi de ölmelidir. Ölmeyi de bilmelidir.
5. ölümden sonra ruhen kopmamışsa, yoluna devam edebilir.
Bu eşiği geçebilecek psikiyatrist oranı % 10’u geçemez, henüz geçemez.
Gelecekte geçecektir.
Ölüm eşlikçisi psikiyatristin dürüstlüğü kendisinin de ölmesidir ve öleceğe
güven ancak böyle verilebilir.
İnsanlar ölümü çoğunluk inkar ettikleri için, ölüm aday adayı, kendisinin
anlaşılmadığını, algılanmadığını, dinlenmediğini bilir.
Ölüm aday adayının duygularını empatiden çok, simülasyonla hissetmek, her 3
taraf (doktor, ölecek, gelecekte ölebilirler) için de evladır.
Duyguları anlamak acıları dindirmiyor.
Ölüm acısının da dindiği henüz vaki değil.
Yapılabilecek tek şey, ölüm acısının tahammül edilebilirliği ya da onu o
düzeye taşıyabilmek.
Psikiyatrist en az üçte bir vakada ötenazi isteği ile yüzleşeceğini önceden
hesaba katmalıdır.
Deontolojik açıdan ötenaziye yanıt vermişlik, uygularken yüzüne gözüne
bulaştırmamayı getirmez. Bulaştırılmamalı.
Diğer bir teklif adayı intihardır ve bu durum, çoğunluk dilegetirilmeden
uygulanmaya kalkılır. Doktor bunu da gözönüne almalıdır. Ya da bunu önceden hissedebilmeledir.
Ölüm adayı için en uygun yol, uykudur. Epeyi çok uyku.
Tümüyle teslimiyet noktasında ölüm eşlikçisinin işi kolaylaşır. Saygılı bir
ruh teması yeterlidir.
Tüm bu süreçlerde işin % 99’u, hala ölenin üzerindedir.
Ölmek öğretilebilir mi?
Ölmek öğrenilebilir mi?
Ölenleri izleyerek hayat bilgisi çıkarmak bunların yanıtını içermez.
Psikiyatrist yalnızca ölüme eşlik edebilir ve bu da onu ölme riskine
düşüreceği için, yeterinden çok bir fedakarlıktır.
Es.
Dipnot: Bu metin, 2’si de AFL mezunu olan 2 psikiyatrist, ölüme mahkum
hastalarla muhatapken, dilegetirdikleri çaresizlik süreçlerine karşı, bir
panzehir aday adayı metin olarak tasarlandı. 1-5 yılda etkisi anlaşılacak ve
sonuçlar kesinlikle not düşülecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder