Meali, ‘bilgisel salgınbilim’ gibi bir şey. İngilizce sözlüklerde bile yok.
Bir Blogger kullanıcısı ilgi duyduğu konulardan biri olarak bunu tanımlamış.
Orman yangınıınn veya salgın hastalığın yayılması, durması / sınırlanması
ve/ya bitmesi konusu, salgınbilimin alanına girmekte.
Bilginin yayılım tarihine baktığımızda; felsefi bilginin çok çok yavaş
yayıldığını görürüz. Bilimsel ve sanatsal bilgilerin de oludkça farklı
dinamiklerde devindiğini görürüz.
Bir bilginin salgınbilimi; topluma şırıngalanması, kuluçka evresi, kabul /
inkar / tartışma dönemi, moda olma dönemi, bazılaır için demode olam dönemi,
bazıları için kalıcılaşam dönemi, bitme dönemi.
Bilgilin salgınlaşması da, internet sayesinde, günler ölçeğinde yaşandı, yaşanıyor
ve yaşanacak da. Bunun ‘hashtag’i ‘viral’, yani tanımsal olarak yayılıcı.
Sonuçta bilgi, pratikte sıfır ve limit sonsuz hızda yayılabiliyor.elimizde
tüm spektrum için örnekler birikti.
Kendi pratiklerim üzerinde örnekleyeceğim:
Ağustos 2006 başında, ‘gelecekbilim’ konusunda Google’a girdiğinizde
pratikte 0 sayfa vardı. Bugün binlerce var. Limite 5. yılda, 2011 gibi gelindi.
5 yıllık toplam sayfa ve yıllar sırasıyla; 100, 600, 1.200, 2.400, 5.000 gibi
oldu. Başlangıçta tamamı benim ürettiğim sayfalar ve linkler iken, şimdilerde %
10-15 oranında başkalarının sayfaları da var.
Bu durumda gelecekbilim konusu, çok çok yavaş yayılan bir salgın-bilgi
olabilir.
‘Gangnam Style’ ise, 1 yılda 1 milyon kişiye yayıldı. Sanırım bu en yüksek
hızlardan biri. Youtube’da sayfa silinme hızına ilişkin istatistik veri
olmadığından dolayı, yalnızca artık ilginin bittiğini biliyoruz ve
söyleyebiliyoruz. Yani, pratikte bundan sonra limit sıfır aranacak oldu bu
başlık.
Oysa gelecekbilim başlığı, yaşadığım sürece inişli çıkışılı (kimi sık
frekanslı senkoplu) artmayı sürdürecek. Yalnızca ben yazdığım için değil, artık
o konu insanların zihinlerine, daha çok da bilinçaltlarına işlendiği için.
Ara bir ilginç örnek: ‘Cotard Sendromu’ (oldukça sapa sapa) başlıklı
metnim, 5 yıl boyunca pratikte 0 kez bakıldıktan sonra, bir biçimde 1 ayda 100
kişiyi topladı, sonra yine istop etti.
Wikipedia istatistiklerinden biliyoruz ki ilk 5.000 aranan konu içinde,
bilimsel ve (popüler olanlar haricinde) sanatsal konu sayısı pratikte 0.
Keza blog sitelerinde yayınlanan arama motoru ve arama sözcüğü istatistiklerine
göre, Türkiye’de aramada en çok ödev konusu ve sonra da açık ara farkla moda
konular gelmekte. (Seks ise Dünya’da ve Türkiye’de her daim ‘top’ konu.)
Demek ki bilginin internetteki salgınbilimi için nasıl bir model
kurabilirmişiz?:
İlgi çekici arama sözcükleri kullan.
Gündem konularını işle. (Gündemle ilgili olsa bile, kuramsal konuları okuma
pratikte 0, en azından ülkemizde böyle şimdilik.)
Ya da sapa bir konu elindeyse, onu yavaş yavaş yay. 0 sonucu bile kazanç
say, kazanılan her epsilonu fazladan bonus say.
Tüm bu bilgileri kaydet.
Gelecek için veri tabanı olsun.
Ben de öyle yaptım zaten.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder