Pazar, Temmuz 10, 2016

10. Sanat Çapraz Medya

2010-2015 için böyle olmakta.
Sinema tüm tarihiyle, artı kokulu sinemayla, artı devingen koltuklu uçuş simülasyonuyla, 5 duyu-di alanında seyretti. Damarla verilecek hormon da olabilir.
Ma akış çizelgesi, modern dans için böyle olmakta.
Artı, kurmaca olarak vizi-sonor (Asimov) ve real (Lem) böyle olmakta.
Böyle yapılması planlanmadan önce yapılan çizgiroman, dizi, film, çizgifilm çaprazlamaları böyle olmakta.
Böyle yapılması planlanmadan sonra yapılan çizgiroman, dizi, film, çizgifilm çaprazlamaları böyle olmakta.
Şerh 1: İlk tematiğin, herhangi bir sanat dalında olmaması gerektiğine / olması gerekmediğine ilişkin bir gözlemimiz var. Tamam, önceki denemeler de verimsiz ama sonraki denemeler neredeyse sıfır verimli oldu.
Şerh 2: İnternet dizisi (Sense8, Netflix), 2015 itibarıyla yeni bir artı-değer sanat alt-dalı durumunda. İnternet reklamı ise (Hire) 2010 tarihli böyle oldu, daha önce yani. Bunlar, maliyeti % 30 azaltıyor.
Demek ki:
Burada sorun ve çıkış noktası, ‘hangi asal veya bileşik sanat dalı veya alt-dalı?’ sorusu.
Şerh 3: O kadar Batman’in üzerine Gotham dizisi / internet dizisi, sürprizin sürprizi bir örnek oldu.
Buradan çıkan artı-değer de şu:
Farklı sanat dallarındaki ve alt-dallarındaki örtüşen, örtüşmeyen, eksik kalan, artı(k) kalan öğelerin spin-off, cross-off türü örnekler yaratmaları ve bu hesaplanabilir bir şey değil gibi görünüyor şu ana kadar.
Çapraz medyanın verimi de, bu iç permütasyonlardan çıkacak gibi. Yoksa, elde yeterinden ve gereğinden çok çekirdek öykü ve karakter var ortada.
Şerh 4: Süper kahramanların zombilikleri gibi sapa öykülemeler, satmadığı için, olay baştan kaput aslında. Ancak, bugün satmayanın yarın satması gibi bir komiklik de var ortada. Yoksa, çizgiromanın 1930, 1960, 1990, 2020 4 şeref turu olmazdı ortada.
Olayın özüne inersek:
Var olan bir kurmaca örneği çapraz-medya’lamak, onu kavramsal-çerçeve’lemek ve kromozom-düşünce’lemek demek aslında.
Biz bunu, düşünce-filmi ana kavramı üzerinden, tüm sanat ürünlerine uygulanabilir bulmaktayız. Uygulanamayanları da pas geçip çöpe atmak taraftarıyız açıkçası.
Ekler.
Bir:
Görsel medyadan klasik resim, bu sıralar ucundan kıyısından azıcık anımsanan ama aslında fotoğrafın ve çizgiromanın şimdilik üzerinde anlatı düzeyli bir öğe.
İki:
İşitsel medyadan tango türü çapraz medya Dünya müzikleri, özellikle Woodward çizgifilmi katkısı ile, özellikle kimyasal (duygusal) duy-dil üzerinden en uygun medya durumunda.
Üç:
Motor medya açısından modern dans (sırası geçiyor ve az geçmiş olsa da), yine Woodward katkısı ile, en uygun medya durumunda.
Dört:
Duygusal duyu-dil henüz çalışımadı ama eli kulağında.
Beş:
Sözel ve öte-sözel duyu-dil, düşünce filmi, dansı, şusu busu yaratmak için, hala ve hep en uygun medya ama milyonda bir bile kullanılmıyor. Duyu-dilin ve çapraz medyanın geleceği o. Yeni Orta Çağ ise onu geçici olarak gömecek gibi. Uç örnek: 1500’deki dini karikatürlü Orta Çağ halıları gibi.
Çıkış:
2020’den sonra durum değişecek.

(5 Temmuz 2016)

Hiç yorum yok: