Onedio,
popüler haber kanalı olarak başlayıp, tam sanal medyanın en neo-dezenformatif olanı tipine kaydı.
Burada
asıl açmazlar; bir ergencilik, iki gayrıciddilik, üç eleştiriye kapalılık, dört
hamamdaki delinin kendi sesiyle dolduruşa gelerek daha da abartması, beş
sansasyonculuk, altı bildiğimiz asparagasçılık, yedi reklamları hiçbir ilkeyi
takmadan kullanma olmakta.
Yani:
Cılkını
çıkardık, daha nasıl çıkarabiliriz, durumu sözkonusu.
Ancak bu,
Onedio’yu Dünya’da 500’den 250’ye, Türkiye’de 10’den 5’e taşıyor ilk sıralarda.
Bu da, günde milyonlarca tıklanma demek. Buna baktığımda, son 3 aydır azalma
tahminiyle bakmıştım, yanılmışım. Ancak, son 2-3 ayda başlangıç kullanıcıları,
ciddi şikayetler etmeye başladılar.
Hiçbir
haber yok. Hiçbir bilgi yok, tersine sahte ve yanlış bilgi bolca var. İşin
tuhafı, okur yorumlarına geri dönmüyorlar bile. Yani, hallerinden feci
memnunlar.
Ancak bu
popülercilik, onları bildiğimiz epistemik faşizme taşıdı çoktan. Apolitik
takılırken, kendileri için müşteri zemini hazırlayan iktidara hizmet eder
oldular. Geziciler gibi yani.
Zaten,
bizim saptamak istediğimiz de bu:
Geziciler
gibi, Onedio’cular gibi olanlar, ancak ve ancak bugünkü iktidarın 10-15 yılda
müşteri yaratabildiği mecralarda iş tutmuş durumdalar, AKP’ye karşı çıkarmış
gibi yapıp, tam da onun hizmetçisi olmuş olmaktalar.
Zaytung,
bu noktada sırfı ve az eksi / eksi epsilon noktada durmakta.
Twitter,
Facebook ise mücadele alanları olmakta.
Bu da,
başka bir ironi:
Çünkü bu
2 mecra, aslında iktidar yanlısı global aptallar ve cahiller yaratmak içinler.
Burada,
tek ve tek gerçek mücadele alanı blog idi
son 10 yıldır. Toplamda günde yüz binlerce tıklama alabilen Milliyet Blog
kapatılmadan, Radikal Blog ise durdurularak ama kapatılmayarak yaşam-dışı
bırakıldı.
Bu ise
çok çok yanlış bir moment.
Cumhuriyet,
Taraf, T24, Haberdar gibi siteler, pekala blog siteleri olabilecekken ve bu
yolla da muhalefet yapabilecekken, buna kalkışmadılar bile.
Bunun
nedeni de belli:
Son 10
yılda politika veya dış politika konusunda 50 yıldır yazan bir yazar, 3 günde
gelip bu konuda yazan 25 yaşında biri tarafından okunmada geçilebildi.
Gerontokrasi bundan çook rahatsız oldu ve köşe yazılarında bu açıkça
belirtildi.
O
nedenle de, Yurtsan Atakan’ın önce Hürriyet’te, sonra Akşam’da konuşlanarak
yarattığı, önce Onpunto, sonra Naberler siteleri de devredışı bırakıldı.
Tüm bu
yelpazede Onedio, en gerçek-dışıcı, en paracı (ki Turkrus’u bile geçti bu
konuda, aynı sayfada 100’den çok ve hep saklı reklam ile), en asparagas, en
dezenformatif site oldu.
Bunu
saptamak ve kaydetmek istedik.
Nokta.
Es.
(4 Temmuz 2016)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder