Pazartesi, Temmuz 18, 2016

Film Böyle Çekilir: Hyeongsa / Duelist

Fanatik hayranı olduğum planın nasıl çekildiğini, filmi izlememden 10 yıl sonra öğrendim.
Döğüş sanatçıları, tango yapmayı öğreniyorlar.
13:29 / 16:48’de.
Belgesel yapmayı zaten biliyorlarmış:
3 kadraj içiçe / üstüste geçirmişler:
Çekilen plan çekilirken, çekilen plan çekilirken çeken, çekilmiş gösterim planı.
Dikkatnizi çekeriz:
Filmin geçtiği dönemde tango henüz icat edilmemişti.
Epik-epik bu olmakta işte.
Brecht’i aşırı-yorum ile dosdoğru yorumlamak bu olmakta işte.
Dansı komikliğe çevirebilmek de mümkün işte:
Erkek ve kadın polisin erkek hırsızı kıstırıp yakalayamadıkları plan.
At arabasından düşen altın paraları, halkın yağmalaması ve kaçırması, polisin onu geri alması, halkın yeniden kaçırması, döngülü dansları:
Paranın absürd-epik döngü dansı.
Asıl ise:
Kadın-erkek imkansızlığının dansı.
Birden çok kez.
‘Kavuşamazsan aşk olur, kavuşursan bok olur’a tarihsel bir anti-tez sunumu:
Hırsız erkek kaçar ama öyle güzel kaçar ki kadın polis onun gititğini bile anlayamaz. Onu yeniden gördüğünde ise, aşk ve/ya kavuşmak için çook geçtir.
Ben öldürmeyerek de öldürürüm, Sun Tzu şerhi.
Ben savaşmayarak da yenerim, Sun Tzu şerhi.
Ne filmdi ama.
Ghost in the Shell 1-2 ile birlikte, beni en uzun uğraştıran film oldu Hyeongsa.
Filmdeki tek ve gerçek düellonun, düellocu tara        ından yapılmıyor olması önemli.
Filmde asıl olacak ama olmayan tek ve gerçek düelloda, erkek düellocunun kadın düellocu ile düelloyu reddetmesi. Onunla oynaması:
Savaş oyunu değil de, savaş hilesi oyunu.
Sun Tzu yerine, Huizinga.
Ne tez ama.
Boşuna İngilizce’de ‘av’ ve ‘savaş’, aynı sözcükle, ‘game’ ile karşılanmamış.
Düellocu bir avcı aynı zamanda. Kendini avlamış olanı bile avlayan ve avlatan, beklemeyi bilen bir av ve avcı.
Zafer sonul olandır, erken veya kısa vadeli olana muharebe derler, sonul olana savaş galibi derler.

(14 Temmuz 2016)

Hiç yorum yok: