Fanatik
hayranı olduğum planın nasıl çekildiğini, filmi izlememden 10 yıl sonra
öğrendim.
Döğüş
sanatçıları, tango yapmayı öğreniyorlar.
13:29 /
16:48’de.
Belgesel
yapmayı zaten biliyorlarmış:
3 kadraj
içiçe / üstüste geçirmişler:
Çekilen
plan çekilirken, çekilen plan çekilirken çeken, çekilmiş gösterim planı.
Dikkatnizi
çekeriz:
Filmin
geçtiği dönemde tango henüz icat edilmemişti.
Epik-epik
bu olmakta işte.
Brecht’i
aşırı-yorum ile dosdoğru yorumlamak bu olmakta işte.
Dansı
komikliğe çevirebilmek de mümkün işte:
Erkek ve
kadın polisin erkek hırsızı kıstırıp yakalayamadıkları plan.
At
arabasından düşen altın paraları, halkın yağmalaması ve kaçırması, polisin onu
geri alması, halkın yeniden kaçırması, döngülü dansları:
Paranın
absürd-epik döngü dansı.
Asıl
ise:
Kadın-erkek
imkansızlığının dansı.
Birden
çok kez.
‘Kavuşamazsan
aşk olur, kavuşursan bok olur’a tarihsel bir anti-tez sunumu:
Hırsız erkek
kaçar ama öyle güzel kaçar ki kadın polis onun gititğini bile anlayamaz. Onu
yeniden gördüğünde ise, aşk ve/ya kavuşmak için çook geçtir.
Ben
öldürmeyerek de öldürürüm, Sun Tzu şerhi.
Ben
savaşmayarak da yenerim, Sun Tzu şerhi.
Ne
filmdi ama.
Ghost in
the Shell 1-2 ile birlikte, beni en uzun uğraştıran film oldu Hyeongsa.
Filmdeki
tek ve gerçek düellonun, düellocu tara ından
yapılmıyor olması önemli.
Filmde
asıl olacak ama olmayan tek ve gerçek düelloda, erkek düellocunun kadın düellocu ile düelloyu reddetmesi. Onunla oynaması:
Savaş
oyunu değil de, savaş hilesi oyunu.
Sun Tzu
yerine, Huizinga.
Ne tez
ama.
Boşuna
İngilizce’de ‘av’ ve ‘savaş’, aynı sözcükle, ‘game’ ile karşılanmamış.
Düellocu
bir avcı aynı zamanda. Kendini avlamış olanı bile avlayan ve avlatan, beklemeyi
bilen bir av ve avcı.
Zafer
sonul olandır, erken veya kısa vadeli olana muharebe derler, sonul olana savaş
galibi derler.
(14 Temmuz 2016)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder