Bir
bilgi:
“1 Google.com.tr
2 Youtube.com
3 Facebook.com
4 Google.com
5 Onedio.com
6 Eksisozluk.com
7 Sabah.com.tr
8 Hurriyet.com.tr
9 Twitter.com
10 Milliyet.com.tr”
04.07.16
12:15 momentidir.
Yorumlar.
Bu
bilgiler dezenformatif.
Alexa’nın
prayla sıra verdiği hep önesürülürdü, bunu açıkça görmüş olduk. Bu sayı kendi
sayılarıyla bile mümkün değil. Çünkü Sabah, 3 ayda 15-20 sıra birden çıkmış
görünüyor. Bu mümkün değil ki zaten Sabah’ın matbu tirajı da düşüyor.
Bizi
burada ilgilendiren Ekşi Sözlük ve Onedio’nun önlenemez yükselişi.
Bu
iktidarı besleyen bu 2 mecradan Sözlük’ün kurucusu, AKP nedeniyle, yurtdışında
yaşamaya başlamış. Artık onu da milletvekili filan yaparlar ileride, Dündar
gibi, (kimsenin adını bile duymadığı) Bekleviç gibi.
Wikipedia,
Dünya’da 7., bizde 17. sırada. Yorum yapmıyorum.
4 grup
var burada:
Eksi
Sözlük, Onedio.
Facebook,
Twitter.
Gazeteler.
Gobal
portaller.
Bizi
ilgilendiren şey, birinci ikilinin alaturka, ikinci ikilinin alafranga örnek
olması. Örnek ise Çin, Google için bile, kendi özgün örneğini oluşutrdu çoktan.
Yukarıdaki
sıralama ve iç gruplama, 2015-2016 momenti sayılsa gerek ve 3-4 yıl içinde yine
değişir.
Ancak,
internetin dezenformasyon durumu giderek arttığı için, sıralamalar artık
güvenilmez oldu.
Burada
eskilerden kalma birkaç ilginç durum var:
Dizi
veya oyun için Wikipedia, Imdb’den daha çok kullanılıyor.
Film
için Youtube, Imdb’den daha çok kullanılıyor.
Çünkü,
Imdb sinemada uzmanlık sitesi iken, oralarda içerik daha zengin, çok daha
zengin. Bunun da tek nedeni, bundan 5-7 yıl önce Imdb’nin para kazanacağım diye, kendini aşırı kasması idi.
Arama
motorlarında Cuil gibi çabalar bitti. Google da bundan (semantik aramadan)
vazgeçti. Bu da, Google’ın artık teknolojik olarak çook eskidğini imliyor.
Eski, ayrıntılı aramaları bile kaptu artık.
Gazeteler
ise haber vermiyor.
Yani,
toplamda:
İlk 10’daki hiçbir site, kendi
alanında işlev görmüyor.
Viral kullanım yayılımı yalnızca, onlara bu sıralara veren şey.
Bu,
Türkiye için de böyle, Dünya için de böyle.
İnternette globalizasyon olamadı
değil, olması hiç denenmedi bile.
Aktif
kullanıcı oranı, Dünya’da % 50’de durdu (3,5 milyar), Türkiye’de de (40
milyon). Bunun global banka hesabı oranı
ile aynı olması, epeyi ilginç bir benzerlik.
Bu
yerelleşme demek.
Bunun
da, mafya-içi kapalı internet sistemleri
ile aynı olması da ilginç bir benzerlik.
Nokta.
Es.
(4 Temmuz 2016)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder