Cumartesi, Temmuz 09, 2016

İnternet: Türkiye: İlk 10 Site

Bir bilgi:
“1 Google.com.tr
2 Youtube.com
3 Facebook.com
4 Google.com
5 Onedio.com
6 Eksisozluk.com
7 Sabah.com.tr
8 Hurriyet.com.tr
9 Twitter.com
10 Milliyet.com.tr”
04.07.16 12:15 momentidir.
Yorumlar.
Bu bilgiler dezenformatif.
Alexa’nın prayla sıra verdiği hep önesürülürdü, bunu açıkça görmüş olduk. Bu sayı kendi sayılarıyla bile mümkün değil. Çünkü Sabah, 3 ayda 15-20 sıra birden çıkmış görünüyor. Bu mümkün değil ki zaten Sabah’ın matbu tirajı da düşüyor.
Bizi burada ilgilendiren Ekşi Sözlük ve Onedio’nun önlenemez yükselişi.
Bu iktidarı besleyen bu 2 mecradan Sözlük’ün kurucusu, AKP nedeniyle, yurtdışında yaşamaya başlamış. Artık onu da milletvekili filan yaparlar ileride, Dündar gibi, (kimsenin adını bile duymadığı) Bekleviç gibi.
Wikipedia, Dünya’da 7., bizde 17. sırada. Yorum yapmıyorum.
4 grup var burada:
Eksi Sözlük, Onedio.
Facebook, Twitter.
Gazeteler.
Gobal portaller.
Bizi ilgilendiren şey, birinci ikilinin alaturka, ikinci ikilinin alafranga örnek olması. Örnek ise Çin, Google için bile, kendi özgün örneğini oluşutrdu çoktan.
Yukarıdaki sıralama ve iç gruplama, 2015-2016 momenti sayılsa gerek ve 3-4 yıl içinde yine değişir.
Ancak, internetin dezenformasyon durumu giderek arttığı için, sıralamalar artık güvenilmez oldu.
Burada eskilerden kalma birkaç ilginç durum var:
Dizi veya oyun için Wikipedia, Imdb’den daha çok kullanılıyor.
Film için Youtube, Imdb’den daha çok kullanılıyor.
Çünkü, Imdb sinemada uzmanlık sitesi iken, oralarda içerik daha zengin, çok daha zengin. Bunun da tek nedeni, bundan 5-7 yıl önce Imdb’nin para kazanacağım diye, kendini aşırı kasması idi.
Arama motorlarında Cuil gibi çabalar bitti. Google da bundan (semantik aramadan) vazgeçti. Bu da, Google’ın artık teknolojik olarak çook eskidğini imliyor. Eski, ayrıntılı aramaları bile kaptu artık.
Gazeteler ise haber vermiyor.
Yani, toplamda:
İlk 10’daki hiçbir site, kendi alanında işlev görmüyor. Viral kullanım yayılımı yalnızca, onlara bu sıralara veren şey.
Bu, Türkiye için de böyle, Dünya için de böyle.
İnternette globalizasyon olamadı değil, olması hiç denenmedi bile.
Aktif kullanıcı oranı, Dünya’da % 50’de durdu (3,5 milyar), Türkiye’de de (40 milyon). Bunun global banka hesabı oranı ile aynı olması, epeyi ilginç bir benzerlik.
Bu yerelleşme demek.
Bunun da, mafya-içi kapalı internet sistemleri ile aynı olması da ilginç bir benzerlik.
Nokta. Es.

(4 Temmuz 2016)

Hiç yorum yok: