6 tane
sayabilirim bunlardan:
Dr.
House, Dexter, Hannibal, Spartacus, Taht Oyunları, Vikingler.
İlk
3’ünün tıp, ikinci 3’ünün tarih ile ilgili olduğunu yeni ayırsadım.
6’sı da
şiddet ama doğrudan-yoğun-grafik şiddet ile ilgili.
Taht
Oyunları 7., Vikingler 4. sezonuna giriyor 2016-2017 sezonunda. Dolayısıyla, 12
yılda 6, 2 yılda 1 üzerinden, 2014-2015 veya 2015-2016 sezonunda, avangard yeni
bir dizi umabilirdik ama çıkmadı.
Yani,
HBO-simgesel dalgası da inişe geçti.
Dizi
olsun, film olsun, akımlarda bu 10 senelik dalga önemli. Yeni bir akımın ilk
pili bu kadar dayanıyor.
Bir tek,
2009 başlangıç momentli bilgisayar oyunu sinemasal fragmanı anlayışının, 10.
yılını henüz doldurmadan ve 7. yılında ve metamorfozlanan ‘Leviathan’ sinema
dijital filmi projesi ile, sanal gerçekliğe ve 4 boyutlu sinemaya (ama
holograma değil) geçtiğini görüyoruz.
‘Warcraft’
ve ‘Assassin’s Creed’ ise, oyundan sinemaya uyarlanan, vasatın üzerinde ama
avangard olmayan gidişler. Bunda, birincisi Antimachinima yokluğundan dolayı,
ikincisi oyunun çizgiromanının bile (burada Warcraft’ı kastetitk, Assassin’s
Creed’in çizgiromanı berbata inmeye çok yakın), filminden iyi olması ve
oyun-film ilintisinin, yüksek teknolojide şimdilik başaşağı olmasının yoğun payı
var diye düşünüyoruz.
Ancak,
tersine bir örnek olarak Gotham var ki genellemelerin bu altkümede geçerli
olmadığını kanıtlıyor. Gotham, tüm Marvel-DC yenilemelerini / sıfırlamalarını baştan
sıfırladı ve geçersizledi. Doğru yol Gotham / o ama yanlış yol çoktan
yatırımlandı (investized) bile.
Yine de
şu kesin imlenmeli:
Bu 6 dizi,
12 yılda 500 filme eşdeğer bir avangardlık değeri üretti. Üstüne üstlük, Dr.
House gibi bir konudan hiç beklenmeyen bir biçimde, dizi-içi (maymunlu olan)
bilgisayar oyunu modellemesi ve tasarımı, artı televizyon dizisi parodisi
(Cuddy’nin kendi kızıyla Dr. House’ın geleceğini kabusladığı rüya) manyak-ötesi
şeylerdi.
İşte
burada, prodüktör olmayan, yönetmen olmayan, rejisör hiç olmayan, yeni bir alan
önem kazandı: Yaratıcı direktörlük. Dexter ve Dr. House için bu, 200 parça
boyunca sürebilen bir beyin hakimiyeti demek oldu, yönetmenler ise habire
değişti.
Hannibal,
zaten bir çapraz medya idi. Dr. House, Dr. Chance’i çapraz-medya’ladı şimdiden
(2016-2017 sezonu 1. sezon).
Vikingler
ve Spartacus ise, tarihsel gerçeklere birebir bağlı kalarak, epistemik eksodus
da yarattı. Yani kurmaca diziler, neredeyse belgesel oldu.
Sonuç:
Vikingler’in
1. sezonunun bitiş yılı olan 2014 üzerinden, 2005-2014 arasındaki onyıllık
dönem, dizilerin yeni bir altın çağı oldu. Sonra iniş başladı.
Ancak,
değişimler sürmekte. Yeni oluşumlar da bekleniyor ve tahmin ediliyor.
(14 Eylül 2016)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder