‘Ursula
K. Le Guin Eleştirisi’ (19.04.17) metnini yazdıktan sonra bu zihnime takıldı:
Anarşizm
illa ki mülksüzlük müdür?
Sonra
Twitter’a şunları yazdım:
“Okura
soru kipi: Anarşizm illa ki mülksüzlük müdür? Mülklülük hırsızlık bile olsa.
Sonuçta, anarşistler de hırsızlık yaptı.”
Böyle
bakınca tuhaf oluyor.
Eğer bir
anarşiste göre mülkiyet hırsızlıksa ve anarşistler de hırsızlık yaptıysa,
anarşistlere mülklülük yolu açılır mı?
Hemen
hiçbir reel-anarşistin mülksüz olmadığına ve hemen hiçbir reel-mülksüzün (London’vari
demiryolu serserisi, hobo, Kerouac, vd) de anarşist olmadığına dikkat çekerim.
Not-şerh
1: Anarşizmin bir adım ötesinin nihilizm sayılması geçersiz. Dünya tarihinde
hiççi çok tez var. 19. Yüzyıl Rus nihilistleri, çarı devirmenin bir yolunu
öngöremiyorlardı, öğrenilmiş çaresizlikleri bundandı. Anarşistler de, 50 yıl
baktılar olmuyor, 19. Yüzyıl sonu ve 20. Yüzyıl başında, cumhurbaşkanı, başkan,
oligark, çar öldürdüler. Ondan sonra da anarşizm, Fransa Devrimi patentli bir
sözcük olan ve devletin yarattığı terörle birlikte anılır oldu.
Devamında,
mülkiyeti hırsızlık sayan Bakunin’in Neçayef üzerinden, hırsızlık-ötesi küçük
burjuva suçlarıyla, hem de Marx tarafından suçlandığına, yine dikkatinizi
çekerim.
Bu
durumda, küçük burjuva ahlağını ve hukuğunu reddetmek, bir anarşisti kinizme mi
taşır?
Not-şerh
2: Taoizmin şiddet içermediği, bedensel döğüşçü kung-fu’cuların (Konfiçyus
yani) taoist olabilmesi nedeniyle, fiilen boşta kalan bir sav. Bu Konfiçyus-Lao
Tzu nominal ve içerik kayması, nihilistlerde de yaşanmış oldu yani.
Not-şerh
3: İkircikli taoist-anarşist Shevek, tüm uzayzamanı aşabilen bir denklem
kurarak, zaten yeterince kuramsal şiddet göstermiş oldu ve kuramsal şiddet,
uygulamalı şiddetten daha yıkıcıdır, çünkü daha geneldir.
Dönelim
başa:
Anarşizm,
mülksüzlük müdür?
Mülk-lülük,
şiddet midir?
Anarşizm,
karşı-şiddet midir?
Sonunda,
21. Yüzyıl anarşizmi için çıkış noktası yakalayabildim.
(19 Nisan 2017)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder