Salı, Nisan 25, 2017

Naturalist Fotoğraf Üzerine

Sanattaki naturalist terimi, roman alanında ve 1800’lerde tanımlanmış.
Yağlıboya resimdeki ve 1500’lerdeki Bruegel çizgisi, nitelik olarak pekala öyle olmasına karşın, (önce veya sonra) naturalist olarak tanımlanmamış.
Bugüne kadar naturalist fotoğraf olarak bir terim duymadım. Ben uydurdum yani.
Fotoğrafı sanat sayarım. Fotoğrafı aşırı müdahale edilmiş ve süslü sayarım aynı zamanda. Süssüz fotoğraf, naturalist olabilir.
Karşı olduğum bu: Nachtwey’in savaş fotoğrafına bile, kezlerce ve dakikalarca rötüş yapması anlayışı.
Yok kadrajlama, yok kompozisyonlama. Bana ters geliyor. Bana biçim değil, içerik gerekli.
Dolayısıyla benim naturalist fotoğraf anlayışım ve uygulamam, enstantane çekim ile oluyor genelde.
Az konu, az çekim. Az toplam foto.
Yani, aynı zamanda minimalist, benim naturalist fotoğraf anlayışım:
Tek şey kaydet ama uygun epistemiklik’te kaydet. Enstantane de, o tanımlanmamış uygunluğu, rasgele ve şansa bağlı olarak 1-5 saniyede yakalayabilme olayı.
Bunu yapabildim, hem de birden çok kez.
Güler gibi, 2,5 milyon karede 2,5 karedense; kendim gibi, 2,5 bin karede 2,5 fotoğrafı yeğlerim. Kaldı ki en az 25 fotoğrafımı vura vura fotoğraf seminerlerinde gösterebilirim: Yangın, masturbatör, mavna, vd.
Şerh: Otoportrelerim, ölüm yasında ürtiker gibiler haricinde, zayıf kaldığım bir alan. Onu da 2,5’lamak arzusundayım. Yaşlı bir otoportre dizisi olacak.
Bilgi: Algı nörolojisi bildiğim için, gerçek anlamıyla doğal / olduğu gibi görünen cisim de olmayacağını bilirim, fotoğraf da. Dolayısıyla buradaki naturalist, 3. dereceden bir mecaz olmakta: Sonuç natural duygudurum artetkisi olacak. Yapaylık, kurmaca’lık hissedilmeyecek.
Ancak, kolaj-montaj fotoğraf çoğulluğu, bunun dışında tutuluyor.
40 yıldır hep böyle fotoğraflar peşindeyim.

(24 Nisan 2017)

Hiç yorum yok: