Ağaç
tipi: Gövdeden dalları sürekli yolları çatallanan ama uzunluğu da kısalan tip.
Mercek
tip: Önce ıraksayan, sonra yakınsayan tip. Öykünün akışı önce dallanır ama
sonra tüm öykücükler aynı sona bağlanır. Bunun bir örneğini zamanında O. Henry
vermişti erken örnek olarak.
Labirent
tip: Ölü sonlu öykücükler içeren yol çatallanmalı akış. Bu tip, tam bilgisayar
oyunu öyküsüne uyar: Her çıkmaz sokaktaki duvara gelince, oyuncu ölür ve başka
öykücüğe geçer.
+
Notlar:
Bu
tiplemeler; öykü, libretto, senaryo ve bilgisayar oyununun öykü hattı için de
geçerlidir. Tiyatro oyunu için, daha dar çözümler mümkün olabilir.
Labirent
tip öykü, tam da bilgisayar oyunu öykü akışına uygun bir yapıdır.
Labirent
tip öykülü bir modern dans librettosu, olabilse, çok ilginç olur.
Woodward-Oblivion’da bazı labirent noktalar var öyküde.
Ağaç
tipli öykülü bir senaryo, eğer 6’şar çekim yerine, 2’şer çekimli 3 ayrı öykü
akışı olarak kurgulanırsa, ‘3 üzeri N’ kadar öykücüklü bir total senaryo olur
ortada. Ve istenirse bu, yarısından başlayarak mercek tipine büzülebilir de.
Buradan
hiper-tekst öyküye açılım yapılabilir ama nasıl bilmiyorum.
(22 Mayıs 2017)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder