Salı, Mayıs 23, 2017

Öykü Tipleri

Ağaç tipi: Gövdeden dalları sürekli yolları çatallanan ama uzunluğu da kısalan tip.
Mercek tip: Önce ıraksayan, sonra yakınsayan tip. Öykünün akışı önce dallanır ama sonra tüm öykücükler aynı sona bağlanır. Bunun bir örneğini zamanında O. Henry vermişti erken örnek olarak.
Labirent tip: Ölü sonlu öykücükler içeren yol çatallanmalı akış. Bu tip, tam bilgisayar oyunu öyküsüne uyar: Her çıkmaz sokaktaki duvara gelince, oyuncu ölür ve başka öykücüğe geçer.
+
Notlar:
Bu tiplemeler; öykü, libretto, senaryo ve bilgisayar oyununun öykü hattı için de geçerlidir. Tiyatro oyunu için, daha dar çözümler mümkün olabilir.
Labirent tip öykü, tam da bilgisayar oyunu öykü akışına uygun bir yapıdır.
Labirent tip öykülü bir modern dans librettosu, olabilse, çok ilginç olur. Woodward-Oblivion’da bazı labirent noktalar var öyküde.
Ağaç tipli öykülü bir senaryo, eğer 6’şar çekim yerine, 2’şer çekimli 3 ayrı öykü akışı olarak kurgulanırsa, ‘3 üzeri N’ kadar öykücüklü bir total senaryo olur ortada. Ve istenirse bu, yarısından başlayarak mercek tipine büzülebilir de.
Buradan hiper-tekst öyküye açılım yapılabilir ama nasıl bilmiyorum.

(22 Mayıs 2017)

Hiç yorum yok: