Yabancılaşarak
özdeşleşebilir insanlar. Özdeşleştiler de.
Kalben
adlı bir şarkıcı var. Saç üzerine bir şarkı yapmış. Eski kültüre göre bu,
absürd bir güfte. Ancak yeni kuşaklar için, 50 milyon tıklanabilecek
ilginçlikte bir şey.
‘Saç’
müzikali, bundan 40-45 yıl önce, yine saç üzerine şarkılar içeriyordu. O zaman
erkekler uzun saç meraklısıydı ve eski kuşaklar bunu yadırgıyordu.
Protest
müzik olduğuna, müzikle ve şarkı sözüyle Dünya’nın değiştirilebileceğine hiç
ikna olmadım. Rak’ın doruk zamanlarında bile. Haklı çıktığımı da düşünüyorum.
Bundan
40 yıl önce Türkiye, tüketici dünyasına entegre olmamıştı, 1995’ten sonra
hesapça oldu. Ve hatta, bunun geri dönüşünün olmadığı önesürülüyor.
Bizim
tanım kümemize göre şeyselleşme, saçla protest yapılacağına, saç üzerine
şarkılarla da devrim yapılabileceğine inanmak olmakta.
Bunu da,
ancak yabancılaşarak özdeşleşmek sağlayabilirdi. Uzun saç insanları düzene
yabancılaştırdı, uzun saç moda olunca, düzene entegre ve onunla özdeşleşmiş
oldular.
+
Kalben’n
saç üzerine şarkısının güftesi:
“Her
yerde saç var, yerlerde saçlar
Kimin bu
saçlar
Bilemiyorum
Uyandığımda,
yabancılarla
Ee kendi
evimden de gidemiyorum
Sandım
sen varsın
Yok öyle
değil
Özür
dilerim diyemiyorum
Ben
olsam almam beni
Adamdan
saymam beni
Uzun
uzun soymam beni
Deli
miyim
Ben
olsam bakmam bana
Bi'
çorba bile yapmam bana
Tüm
bunları sen öğrettin bana
Sevgilim”
+
‘Hair’
müzikalindeki saçla ilgili şarkının güftesi:
“Degiştir
Değiştir
Woah
Evet
Eh, eh
Evet
Hadi
gidelim
Kızımı
aradım çünkü bir problemim var
Tek bir
bukle halledecek
Ayrıca
gerçekten umrumda değil, sadece saçımdan defol, evet
Hadi
değiştir
Omzumdan
çekil
Gına
geldi, daha fazla katlanamam
Üstüne
yemin ederim, ben evet gibiyim
Saçımdan
ayrılmalı
Saçımdan
ayrılmalı
Saçımdan
ayrılmalı
Saçımdan
ayrılmalı
Çünkü o
bir pislikti ve bunu biliyordum
Bu
sandalyede otururken deliye dönüyorum
Umrumda
değilmiş gibi
Saçımdan
onu ayırmalı
Her şeyi
denedim ama faydasız
Beni
uzağa itti şimdi kenardayım
Onu
kaybediyorum...”
+
Notlar:
Bir:
Bence, ikisi özde benzeşiyor.
İki:
2016-2017 tarihli eflatun renkli saç modası da, konuya cuk oturan popüler bir
örnek.
Üç:
Modanın bir tur atıp, modaları bitirip, eski modalara şeref turu attırması
bilinen bir örnek. Renkli saç da öyle oldu.
Dört:
1975 ve sonrası doğumlu ezeli-ebedi ergenlerin bir sorunu da, herşeyi
yönetebildiklerini sanmaları, çünkü anababalarını yönettiler, hem de 3-5
yaşında iken. O nedenle, Dünya’nın büyüklüğünü, saçın küçüklüğünü ve şeyselliğini
algılayamıyorlar. Bu metni de algılayamayacaklar.
Beş:
Yani: Saçını boya. Düzeni protesto ediyor gibi yap. Fiyatını yükselt. Pazarlık
et. Kendini sat. Sistem tarafından asimile edil. Bu da, yabancılaşarak özdeşleşmenin şeyselleşmesi olsun.
(15 Mayıs 2017)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder