Pazartesi, Mayıs 29, 2017

Sinemada Momentler 2015-2020

Sinemada 1995 gibi; tür-sanat, kurmaca-belgesel, uzun-kısa ayrımları bulanıklaştı.
1995-2015 arasında ise, çapraz medya gibi yeni türler ortaya çıktı.
2015-2020 arasında ise, bilgisayar oyununun kart oyununun sinemasal fragmanı gibi, daha ilginç örnekler oluşturuldu.
Daha önce de, amiral battı gibi, kareleri karalamaca ile oynanan çocuk oyununun, o oyunla hiç ilgisi olmayan filmi de yapılmıştı. Bu da bir çapraz medya örneği sayılır ama çıkış ve varış ürünleri arasında ilinti yok gibi olur.
Bunun dışında; çizgiroman, çizgifilm, film, dizi, bilgisayar oyunun arasında, her tür kombinasyon ve permütasyon denendi. 2’li olanakların 20 tane ve 2 yönlü akışlı ( = 40) olabildiğini unutmayalım.
Çizgiroman şirketi, bilgisayar oyunu şirketi, ticari kart şirketi (Panini), hep sinemaya geçti. Hatta, internet ticareti yapan Ali Baba bile sinemaya girdi. Tuhaf olan şey, sinemanın en yüksek cirolu, en yüksek sayıda izleyicili olan sektör olmaması. Birim başına en pahalı ve en yüksek cirolu sektör, bilgisayar oyunu sektörü.
Sinemada son 10 yılda en yüksek hasılat yapan filmler, hep bu türden çapraz medya ürünleri.
Ancak çapraz medya alanı, daha 2015’te yaratı duralamasına girmişti. 2017 momentiyle çapraz medyada yaratıcı olan ürünler, yine marjinal, avangard ve az izlenen olanlar.
Bunun sinema için de hep böyle olmuş olduğunu belirtmiş olalım.

(28 Mayıs 2017)

Hiç yorum yok: