Bukowski
şiiri ve Chan şarkısı metnimiz, 2 çapraz medya örneğini irdeledi.
Bir
de bunların neden-nasıl çapraz medyalığına bakalım.
Bukowski:
Şiir
sözel, sinema toplu duyu-dil içeriyor. Bu kolaj-montaj ikilisinin duygu akışını
neredeyse birebir üstüsüte çakıştırmış. Yani bu örnek, duyu-dil çapraz-medya’laması.
Chan:
Bu,
estetiko-politik bir çapraz-medya’lama. Kusturica-Paskalyeviç-eski-Yugoslavya
tarihinde ve filmlerinde olduğu gibi. Bu da, Chan-Hark-yeni-Çin tarihihe ve filmlerindeki
(burada kısa film olarak şarkı okuma) estetiko-politik çakışma ve çatışma.
Çıkış:
Sanat
dalı veya altdalı olsun, önceden hazırlanmış veya sonradan eşlenmiş olsun, tüm
medya (anlatı araçlarının) birden çok sayıdaki eşleştirilmesi artık çapraz
medya tanımına girmekte.
Bu,
aşamaya 10 yılda varıldı.
Ana
akım çapraz medya tanımı, çizgiroman-oyun-film eşleştirmesi olsa da, ana çıkış
kart-internet-radyosal gibi, teknolojik açıdan daha basit medyalar
aşamasındaydı. Netflik-internet dizisi aşaması en son aşama. Yeni aşamalar da
kesin olacak ki zaten Nexflix, bu konuyla ilgili olarak ilk yazdıımızda henüz
piyasaya girmemişti.
Çıkış:
Konunun
holografik sinemaya ve VR’ye ne zaman tam (ticari olarak da) bağlanmışacağını
henüz kestiremiyoruz.
Netflix
hızla yükseldi ve inişe geçti onu biliyoruz. Yani piyasa, yeni ürünlere açık artık.
(30 Ağustos 2019)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder