Cuma, Ağustos 30, 2019

Yeni Çapraz Medya Tanımları


Bukowski şiiri ve Chan şarkısı metnimiz, 2 çapraz medya örneğini irdeledi.
Bir de bunların neden-nasıl çapraz medyalığına bakalım.
Bukowski:
Şiir sözel, sinema toplu duyu-dil içeriyor. Bu kolaj-montaj ikilisinin duygu akışını neredeyse birebir üstüsüte çakıştırmış. Yani bu örnek, duyu-dil çapraz-medya’laması.
Chan:
Bu, estetiko-politik bir çapraz-medya’lama. Kusturica-Paskalyeviç-eski-Yugoslavya tarihinde ve filmlerinde olduğu gibi. Bu da, Chan-Hark-yeni-Çin tarihihe ve filmlerindeki (burada kısa film olarak şarkı okuma) estetiko-politik çakışma ve çatışma.
Çıkış:
Sanat dalı veya altdalı olsun, önceden hazırlanmış veya sonradan eşlenmiş olsun, tüm medya (anlatı araçlarının) birden çok sayıdaki eşleştirilmesi artık çapraz medya tanımına girmekte.
Bu, aşamaya 10 yılda varıldı.
Ana akım çapraz medya tanımı, çizgiroman-oyun-film eşleştirmesi olsa da, ana çıkış kart-internet-radyosal gibi, teknolojik açıdan daha basit medyalar aşamasındaydı. Netflik-internet dizisi aşaması en son aşama. Yeni aşamalar da kesin olacak ki zaten Nexflix, bu konuyla ilgili olarak ilk yazdıımızda henüz piyasaya girmemişti.
Çıkış:
Konunun holografik sinemaya ve VR’ye ne zaman tam (ticari olarak da) bağlanmışacağını henüz kestiremiyoruz.
Netflix hızla yükseldi ve inişe geçti onu biliyoruz. Yani piyasa, yeni ürünlere açık artık.
(30 Ağustos 2019)

Hiç yorum yok: