Çarşamba, Mayıs 16, 2018

Joker’in Metamorfozu: Gotham Sezon 4


Bu da, bir çapraz medya.
Dahası iç spin-off ki buradaki çapraz-medya’lık bu.
Daha önceleri, farklı zamanlarda, farklı çizerler nedeniyle, aşırı değişebilen süper kahraman karakterleri, bu kez bile isteye değiştirilmiş. Ana konsept, iyi-kötü ayrımı.
Suicide Squide kötüleri x / vs Marvel iyileri ve / artı Dc Comics iyileri durumu, müstakbel ve başka bir iyi-kötü ayrımı değiştirmesi çizgisiydi.
Bu da, başka bir iyi-kötü çizgisi oynaması ama kötü ile daha kötü ve belki de daha kötü ile en kötü arasında olacak.
Bunun, tek bir karakter üzerinden işlemişler.
Joker.
Joker, aslında tek kişi değilmiş, ikiz kardeşi varmış.
Bu, ikiz kardeş asıl Joker’i öldürüyor ve onun yerine geçiyor.
Bir özelliği var: Gülmüyor. Aşırı ciddi, aşırı rasyonel.
İşte bu, asıl çapraz medya:
Rasyonel kötü.
Çünkü iyiler irrasyonel ve belki de hep irrasyonel idiler.
Yapılan işi takdir ettim, hem senarist açısından, hpem de oyuncu açısından:
Bildiğimiz Joker’in ergenliğini ve gençliğini oynamak bir başarıydı. Şimdi ise, onun alternatif öykülü bir yetişkinliğini oynayarak başka bir başarı sağlıyor.
Joker, bu çoğul ikisemleri yaşarken, müstakbel Batman de sürekli ikilemde kalıyor: Çünkü Joker, sürekli kötü pozisyonu değiştiriyor.
Neo-liberal popüler kültürsel ilk moment olan taa 1980 Dallas’tan beridir olduğu üzere, artık hep kötüler kazanıyor ve kötüler, iyilerden hep daha bilgili ve daha stratejist.
Sorun şu ki 2020 momentiyle, artık bu moment ölü bir moment.
Yani neo-liberal moment, kendi mezartaşını süslüyor.
Alaturka popüler kültürde bu, arabeskten rap’e kayarken yaşandı, 2015 gibi diyelim: Müslüm Gürses’in kendi parçalarını popsal yeniden yorumu gibi.
Ve en genel bakış açısıyla ve panoramayla:
Bu ise, bildiğimiz Verhulzt denkleminin ileri derecede kırınım-saçaklılaşmışlığı.
Kendi yorumum olan bir biçimde de, dağılımlardaki asimpototik çizgiler birbirini kesebiliyor. O kesişim bölgeleri de, popüler kültürdeki eski ve yeni alttürlerin birbirlerine geçişimleri olarak yaşanıyor ve gözleniyor.
Joker’in bilmem kaçıncı yorumu da, bu tanım kaplamı / kapsamı içinde kalarak, bilmem kaçıncı kez yeniden aşırı-yorum’lanma olarak yaşanıyor.
(15 Mayıs 2018)

Hiç yorum yok: