Cuma, Ekim 25, 2019

Orkid’in Muayyen Günü


Bir haber:
“Ped markası Orkid'in yeni reklamı, sosyal medyada tartışma yarattı. Orkid'in Türkiye'de nasıl satıldığına ilişkin tasarlanan reklam, sosyal medyada büyük yankı uyandırmıştı.
Reklamda, Türkiye’de pedlerin gazete kağıdına sarılarak satıldığı belirtiliyor ve kadın haklarına yönelik ihlâllerin haberleri, markanın ambalajına yerleştiriliyor. İngilizce yayınlanan reklamda ped paketi, tecavüz haberleri ve kadına şiddet haberleri ile dolu bir gazete sayfasına sarılıyor. Yayınlanan Orkid reklamına, hem destek verenler, hem de tepki gösterenler oldu.
Tepki gösterenler, Türkiye pedlerin gazete paketine sarılı olarak satılmadığını söyledi. Kimileri, reklamda Türkiye'nin aşağılandığını iddia etti.”
Orkid de açıklama yapmış:
“Türkiye’de Orkid markası için tasarlanan mağaza içi kampanyası, Türkiye’de ve dünyada kadınların yaşadığı damgalanma, ekonomik kısıtlar nedeniyle hijyenik pede erişememe ve toplumsal cinsiyete dayalı şiddet de dahil olmak üzere bazı ciddi sorunlara ışık tutmak amacını taşıyordu. Bu sorunlar nadiren tartışılıyor, genellikle utanç duygusuna dönüşüyor ve genç kızlar, kadınlar ve aileleri için hayat boyu karşı karşıya kalacakları konuları oluşturuyor.
Fikrin uygulanmasında niyetimizi tam olarak yansıtamadığımızı görüyoruz ve herhangi bir yanlış anlaşılmaya sebep olduysa, bundan dolayı da üzgünüz. Ancak söz konusu video, bir yaratıcı endüstri etkinliği için özel olarak, yerel ajansımız tarafından mağaza içi kampanyamızı anlatmak amacıyla, Türkçe ve İngilizce olarak hazırlanan bir başvuru filmidir.”
Açıklamada ayrıca “Orkid, olumlu yönde gelişmeye katkıda bulunabilmek için fırsatları değerlendirmek amacıyla çalışan ve bu amaç doğrultusunda da, 2018 yılında Türkiye’de ekonomik kısıtlar nedeniyle pede erişemeyen kız çocuklarının eğitimlerine devam edebilmelerine destek olabilmek için, 4 milyondan fazla ped bağışı yapmış bir markadır. Kamuoyuna saygıyla duyururuz” denildi.”
Öncelikle, reklamın İngilizce olması kafa karıştırıcı. Türkiye’de Türkçe bilmiyorlar ki üstüne bir de İngilizce reklamı anlasınlar.
Sonra, film-kompozisyon olarak, 10 üzerinden ancak 1-2 puan alır.
Anafikir ise berbat:
Ped, feministtir.
Bu anafikir daha önce de, Nil Karaibrahimgil ve Hülya Avşar üzerinden kullanılmıştı.
Ped peddir. Nothing more, nothing less.
Özgür kız, marka kadın, bunlar bir ped için uygun şeyler değildir. Çünkü, mesajları kastı aşar, insanlar başka şeyler anlarlar.
Anlamış da.
Bizse, ped reklamında anlaşılacak bir şey bulamadık.
Kompozisyonun içeriği yok yani.
Bizce bu olay, reklamcılık tarihine vaka olarak girmeli:
Bir reklam nasıl intihar eder?
(25 Ekim 2019)

Hiç yorum yok: