Salı, Kasım 05, 2019

Oryantalizm ve Doğulular


Mavi yolculuk'çular ve Eyüboğlu'cular beni hep rahatsız etti. Kitaplarda anılar var, izlenimlerim oradan. Türküyü modernleştirme, Su'nun yaptığı değil. Anadolu-folk az belki. Aka Gündüz Kutbay x Kudsi Ergüner çatışması gibi bu. Su, Ergüner, Osman Hamdi oryantalist.
+
Osman Hamdi 100 küsur yıllık oryantalist.
Ruhi Su 80 yıllık oryantalist.
Kudsi Ergüner (ve babası ve yurtdışı şürekası) 60 yıllık oryantalist.
Günümüz (politik) oryantalistleri de, 2002-2011 arasında AKP lehine liberal demokrat geçinenlerdi.
Bianel’in şeyselleşmişliği oryantalizm değli, tam tersine oksidantalizm veya onun özentisi.
+
Anadolu-folk’un türküyü modernleştirmesi ile Duygu Aykal’n Anadolu halk danslarını bale kılma eğiliminin karşılaştır-karşıtlaştır yapılması gerekli.
Elde, Piazzollla’nın bir kerhane müziği ve dansı olan tangoyu cazlaştırması örneği var.
Elde, Sivaslı bir Anadolu’nun İsviçre’de ‘Grup Arkadaş’ ile Türkiye türkülerini cazlaştırması örneği var. Gruptaki tek Türk o imiş. Moğollar da 2 yabancı, 2 Türk iken, çok farklı eserler vermişti, bunun dikkate alınması gerekli.
O nedenle, Anadolu-folk türkü için az çözüm ve belki.
+
21. Yüzyıl’da 4. Dünyalı kılınmış eski 3. Dünyalı’ların sömürge valiliği, oryantalizmi, mandacılğı yeniden çalışılması gereken bir konu.
Örneğin bir bölümü, 4,5 Dünya’yı 2. Dünya kılma çabasına, IMF ve Dünya Bankası üzerinden katkıda bulunuyorlar. Atilla Karaosmanoğlu ve Kemal Derviş çizgisi aynen baki yani.
Sanatta ise, bunu karşılığı yok gibi. Bianel şeyselleşmişliği, o anlamda değil.
Ama.
Oksidentalizm üzerinden oryantalizm tartışılması gereken bir konu olur ki bu yeni bir süreç de değil ama eskiden zayıf-örtük bir süreçti.
(5 Kasım 2019)

Hiç yorum yok: