Cuma, Aralık 13, 2019

Bireyci x Toplumcu Anarşizm


Anarşizmin tarihi, 1840’larda başlatılır.
Bu gelenekte, Stirner bireyci anarşist, Proudhon toplumcu anarşist sayılır.
Ancak, her nedense Proudhon’u bireyci anarşist sayanlar da varmış.
Bu da, büyük-kolektif sermaye (bildiğimiz ÇÜŞ) yerine, onun küçük ve bireysel sermaye birikimini yeğlemesi nedeniyle böyle sanılması demek.
Not: ÇÜŞ’ler, sanıldığının tersine, 1750 öncesinde de, yani koloniyalizm döneminde de (1500-1750) vardı. İngiliz ve Hollandalı Doğu Hindistan şirketleri, neredeyse ülkelerinden büyük cirolu ve sermayeliydiler ve devlet gibi işletiliyorlardı.
Bizim ‘bireyci x toplumcu anarşizm’ tartışmamız ise, toplumsallığı zorunlu sayıp saymama üzerinden işliyor.
Ki bu da bizi geçmişin münzevi, derviş, abdal, aşık edimlerine, olgularına ve uygulamalarına götürüyor.
Yani, yine sanıldığının tersine bireycilik, tarihin ilk zamanlarından beridir vardı: Dersu Uzala tipi avcılık gibi.
1750, yani 1. Sanayileşme geldiğinde, büyükkentler 5 milyon nüfusu geçmişti. Bu ilk 5 binlik kentlerden bambaşka bir şey demekti.
Bu yapıda varlık, zorunlu bir toplumsal kölelik demek.
Not: Bu, gönüllü kulluktan ayrı bir kavram ve olgu. Bu, zorunlu kölelik. Kalabalığın köleliliği.
Bizim bireyciliği savunmamızın temel nedeni, beyin özgürlüğünün tek yolunun bu olduğunu tarihten izlememiz. Kitleyi tutsa da, iktidar seçkinleri tutsa da, entelejensiya hep yalanı, yanlışı dilegetiregelmiş.
Oysa biz doğruyu savunuyoruz. Gerçeği. Bilgiyi. Düşünceyi. Epistemi. İnformatiği. Kognitifi.
Not: Bu anlamıyla, zihinsel olarak anti-Freud’cu oluyoruz kendiliğinden. Tuhaf olan şey ise, 100 küsur yıllık psikoloji tarihinde tümüyle kognitivist olan bir psikoloğun kayıtlı olmaması.
Çünkü 75 yıldır Bilgi Çağı’ndayız. 2. Sanayileşme’deyiz.
Yani bu somut bireycilik, bize verili biyografik ve kültürel verilerin getirdiği bir şey.
Biz (Kierkegaard ve Kafka ayrımı anlamında) bunun seçimsiz bir durum olduğunu savunuyoruz yani.
Toplumcu anarşizm seçimlidir ama.
Bizce ikisinin birarada olması mümkün değildir ama tersini savunanlar da var.
Artı şerhler:
Bir:
İnternet, Wikipedia, summa, ansiklopedi, kütüphane, kampüs türü oluşumlar, bilginin dış bellek örnekleri.
İki:
İnternetle gelen hızlı beyinsel iletişim, yavaş yavaş sistematik düşünce aktarımını, bir yaşam sınırları içinde gerçekleştirilebilir kılıyor.
Üç:
Yani bu durumda, bireycilik başka anlamlara başkalaşıyor. Öyleyse bu durumda bireycilik ve bireyci anarşizm de başkalaşacaktır.
Bu şerhler, bu metnin açık uçları olmakta.
Dipnot:
Bu durumda, negatif özgür sayılıyormuşuz, bunu da yeni öğrendik.
Bu negatif referansını toplumcuların koyduğunu söylememiz gerekmez ama söylemiş olalım.
(12 Aralık 2019)

Hiç yorum yok: