Pazar, Aralık 22, 2019

Oyun, Film ve Dizi Aforizması: Assassin’s Creed ve Witcher


2007 tarihli oyun Assassin's Creed, 2016’da film yapıldı.
2007 tarihli oyun Witcher, 2019’da dizi yapıldı.
(Not: Oyunun filmleştirilmesi anlamıyla çapraz medya, 2009-2010 tarihli, yani her 2 oyun da 2-3 yılda o alana girmiş. Her 2 oyunun da aynı tarihli olması ve zaman içinde birbirlerinin varlık, tanım, satış alanına girmesi notlanmalı ki bunun nedeni de dizi Game of Thrones.)
İkisi de başarısız.
İkisinin de, başrol erkek oyuncusu, ne yüz, ne beden, ne de psikoloji olarak tiplemelere uygun değildi.
Her ikisinin de çapraz medya uygulaması ise, ancak 2/10 ederdi.
Oysa her ikisi de, sinema diline yakın anlatılara sahip. Yani, senaryoları ve karakter tiplemeleri sağlam, hatta aşırı sağlam ki oyuncuların zayıf kalmasının nedeni de bu zaten.
Witcher, fantastik anlatıda, Assassin's'ten geriden başlayıp, 5 yılda onu geçti: Özellikle de, iyiyle kötünün birbirine geçti muğlak iyi-kötü ayrımı nedeniyle.
Artı, en sonki 2018 kart oyunuyla, çapraz medya olarak da onu geçti.
Öyleyse, bunu nasıl açıklayabiliriz?
Death Stranding zirvesi ile mi?
Assassin's'in özgün konsepti olan Hasan Sabbah'tan gitgide uzaklaşması ile mi?
Witcher'in daha 'adult' / 18+ çizgiye gitmesiyle mi?
Hepsiyle mi?
+
Ek:
Estetiko-politik aşırı-yorumlarımızda, hem tarihin, hem de sanat tarihinin başabaş, birebir, içeriden, anı anına yazılması ve yorumlanması yolunu kullanıyoruz. Arada tarihin senkopları (faz kaymaları ve ileri / geri adımları var. Artı, estetik için de böyle.
Örneğin, Withcer’in iyi-kötü’sünden söz ederken, Vaiz ve Amerikan Tanrıları’ndeki İnsan’ın Şeytan’ı ve Tanrı’yı (dolayısıyla da kıyameti, hatta ruhun ölümsüzlüğünü) yok edip, var olduğu gibiliğiyle, hem kendi dehşetengiz kötülüğüyle, hem de silik iyiliğiyle, kendi yolunu seçmesini ve çizmesini imliyoruz.
Bu, Witcher’da da var ama çok başlangıç düzeyinde.
Asssassin’s Creed’de de, güçlü Hasan Sabbah konseptiyle başlarda vardı. Kojima oradan ayrıldıktan sonra oyun, Hassan Sabbah’tan iktidar seçkinlerini tutmaya kaydı.
Tuhaf olan şey, bu açmazın Kojima’nın Death Stranding’inde de var olması: Sentralizasyon ve insanlığın birleşmesi, iktidar seçkinlerinin işine gelir. Çünkü, ancak o zaman tüm Dünya’yı tek elden yönetebilirler.
Eksodus-novum vektör:
Anarşizm 2020, komün 10, kampüs 1.000 yerelliğine ve desentralizasyonuna dayalı olmak durumunda.
Anarşizm 2020, Vakıf 5’teki kütüphaneci, telepatici, 2. Vakıf’çıların yolunu da içeriyor.
Anarşizm 2020, ne yazık ki yalıtık beyin dahileri içeriyor: Eratosthenes gibi.
Ya insanlık sürecek, ya bilgi sürecek: eski ve Yeni Orta Çağ’ın ‘thats the question’u bu.
Bilgi için tercih yok.
Kafka öyle demiş.
Kierkegaard’da karşı.
Kamburken hala güzeli düşünebilen Kierkegaard’a karşı.
(21-22 Aralık 2019)

Hiç yorum yok: