Bir
haber:
“AlphaGo,
ekim ayında yapılan bir maçta son Avrupa Go şampiyonu Fan Hui'yle turnuva
kuralları çerçevesinde yaptığı 5 karşılaşmanın 5'ini de kazanmayı başardı.
...
Bilgisayarlar,
şimdiye kadar satranç, dama ve tavlada dünya şampiyonlarını mağlup etmeyi
başarmış, sadece Go oyununda insanı geçmeyi başaramamıştı.”
Bundan
bağımsız olarak, 1970’lerde elekronik hesap makinaları, 1990’larda çeviri
programları, 2010’larda ciddi oyunlar vardı. Ve hepsi de, yapay zeka olarak
insan zekasını geçmişti.
Bir
bilgisayar yazılım, 5 renkli harita problemini 1976’da çözerek, bir ilki
başarmıştı.
Artık
sıra Turing Testi’nde:
Asıl
önemlisi, bu oyundaki insan oyuncunun hissettikleri.
"Eğer
kime karşı oynadığımı önceden bilmeseydim, garip fakat çok güçlü bir rakiple
oynadığımı düşünürdüm."
Yani,
insan olmadığın kesin bilmese, rakibini insan sanacak.
Bunun
anlamı şu:
İnsanlar
genelde aynı biçimde oynarlar, makina ise insansı ama aynı zamanda farklı
biçimde oynamış.
Bu türü
yapay zekalarda temel sorun şu:
Yaklaşık
10 disiplin işin içine giriyor. 1 disiplinin uzmanı, diğer disiplin(ler)de 0
çekiyor. Bu, Windows Word’ün 20 yıllık tarihinden belli: Program yerlerde
sürünüyor.
Yani
yapay zeka, tıpkı insan zekaların çokdisiplinlilikte olduğu üzere, yaya
kalıyor.
Bunun
tek çözümü şu:
0 10
kişiye, uzmanı olmadığı diğer 9 alanda, belli bir süre temel eğitim uygulamak.
Bunu,
bir çokdisiplinli ve Halil İnalcık gibi Osmanlı tarihi uzmanı sayılan birinin,
o konuda birçok hatasını bulup yazmış biri olarak öneriyorum.
Diğer
bir deyişle:
Google
Translate’in İngilizce-Türkçe ve tersi olanlarının, sürekli internet üzerinden
sanal sözlüklerden sözcük öğrenmesi gerekli.
Yani:
Yazılımın kendini yazması
gerekli.
Hawking’i
korkutan bu ve çoktan yapılıyor
bile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder