BBC bir savaş simülasyonu yapmış:
Bir
dok-drama, bir simü-dok veya simü-drama.
Aslına
bakılırsa savaş, artık trajedi veya dram değil, katıla katıla güldüren, gülmekten
boğula boğula öldüren bir komedi oldu çıktı.
Bu savaş
simülasyonu, Rusya’da infial uyandırmış. Haberi veren, dramayı yapan BBC’nin
kendisi (bu önemli bir vurgu-moment):
“Simülasyona
tepki gösteren Rusya Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Mariya Zakharova, filmin
'İngiliz propagandasını, Soğuk Savaş standartlarından da daha kötü, yeni bir
enformasyon saldırganlığına dönüştürdüğünü' söyledi.”
Orada
bir giriş var:
ABD’nin
Rusya’yı Afanistan’da bloke etmesinin 40 yıl sonrasında, Rusya ABD’yi
Pakistan’da (Afganistan’a komşu bir ülkede) bloke ediyor.
Bir
ciddi-savaş oyunu olarak, çok uygun bir girizgah-tasarım.
Vurgu:
Savaş
sanatı, savaş oyunu oldu artık.
Ki
Huizinga’dan ve azıcık da Benjamin’den (1930’lardan) beridir, sanat zaten bir
oyun.
Film
‘Savaş Oyunları’ndan (1983) beridir de, simülasyon da bir oyun ama o zaman
ciddi oyun değildi. Hollanda Sel Baskını
Ciddi Oyun 2010-2015 ile ciddi oyun simülasyon ve (gelecek)bilim kılındı.
Ve yine
o filmden beridir de (ve hatta ondan önceden beridir de), hala uzay savaşları
(oyunu) ortada yok.
‘Türk’ü
şaap ama hibino deme’ demişler.
Rusya da
biraz öyle olmuş.
5 milyon
Suriyeli’nin canına okurken ve onları sürgüne yollarken, hiç mi hiç hassas
olmayan Putin, ‘ay kalbimi kırdınız valla’ takılmış.
Savaş
tarihinden devam edelim:
Einstein
eksi zekalısının dediği gibi, 4. Dünya Savaşı değil, 3. Dünya Savaşı taş ve
sopayla ve kabile düzeyinde olacak ama bu, ölü sayısından bağımsız olacak. 100
ülkede 100 biner ölü ile 1 ilkede 10 milyon ölü, savaş açısından aynıdır. Yakın
gelecekte olacak olan birincisi, 2.
Dünya Savaşı’nda olan ikincisi.
2000
Askeri Stratejisi, yıl 2000’de yüksek teknolojili savaş tasarlamışken, aynı ABD
ordusu, yıl 2000’de taa 1 milyon yıllık (yaysal / oksal) savaş tarihi olan
Tatar yayı kullanıyordu, ha bir de TSK: Çünkü, sessiz, karanlıkta işleyen,
Kalaşnikof kadar uzun menzilli olabilen, isabet oranı yaklaşık aynı veya daha
yüksek bir yeni-silah yapıldı o eski-silah çünkü.
İşte bu
nedenlerle, Clausewitz dahil, Makyavelli az ve Neçayef tümüyle hariç, 2.500
yıldır doğru dürüst savaş kuramı yazılamıyor ve tasarlanamıyor. O kitap da,
zaten binlerce yılın birikiminin özetiydi.
Yani:
Savaşta
yüksek teknoloji, elektronik savaş veya İHA değil, ciddi oyun tasarımıdır.
1750-1950 arasında mekanik sanayileşmeyi bitirdi 1. Dünya. Şu an, yapay zeka ve
siberuzay çağındayız.
Yani:
Rusya,
film yayınlandıktan 1 gün sonra, yani çok hızlı aydı. O nedenle.
Kişisel
kanım, savaş Pasifik’e kayıyor ama bence
Pakistan üzerinden olmayacak bu. Pakistan-Hindistan nükleer kan davası ayrı, Çin-Japonya Çin Denizi petrolleri savaşı (yıl 2025) ayrı. Çin’in taa 1930’dan kalma
bir kan davası var Japonya’ya karşı. Ve Japonya da, 2. Dünya Savaşı’nda mazlum
değil, zalim olduğunu bir kez daha anımsamak ve bunu ödemek zorunda.
Sonuç:
3. Dünya
Savaşı, Pasifik’e kayarken, Ortadoğu sıfırlanıyor ve hatta eksileniyor ve artı
AB-ABD tarihdışına kayıyor ve bu da onlar arasındaki 1917-1941 kan davasının
(ABD’nın 2 dünya savaşına da gecikmeli ve dostuna ölümcül zarar verdirmecesine
geç girmesinin) asıl gündeme gelmesine neden olacak, 2050 sonrasında.
Unutmayın:
ABD,
1776’da ilk savaşını yaptığında, hem sömürgecilik bitirilmiş, hem de AB-ABD
savaşı başlatılmış oldu. İngiltere, 1. Sanayileşme’ye tam da yeni girmişti o
zamanda.
Ara
koyut:
Tarihin
herhangi bir dilimini irdelemek için seçerken, ilk ve son yıl tarih ayracının hangisi olduğu, irdelemenizi nitel
olarak doğrudan etkiler.
Yani:
Çin-Japon
savaşının ilk ve son yılları 2200 gibi, bu dönemin irdelenmesine ancak olanak
sağlayacak. Çünkü o savaş, 2130’dan önce bitmez.
İşte,
geçmişbilim ve gelecekbilim sentezi ve praksisi bu: Ciddi oyun olarak...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder