Çarşamba, Nisan 20, 2016

Dijital Reklamda Facebook ve Google Tekeli

Bir haber:
“2016 yılının ilk çeyreğinde online reklam gelirlerinin yüzde 85’inin sadece Facebook ve Google’a gitmesi, diğer internet şirketlerinin geleceği hakkında endişe yaratıyor.”
Yorumlar:
İyi de, havuz çok büyük. Toplamın değil % 1’iyle, % 1’in % 1’iyle bile zengin olunuyor.
İkisinin tekelinin nedeni ise şu:
“Kullanıcılar internet sitelerini ziyaret etmek yerine, sosyal medyadaki uygulama sayfalarını güncelleyerek, yeniliklerden haberdar oldu.”
Yani:
Genel portal x uzmanlık, durumu sözkonusu.
Bu genel portal konusu, başında da sonunda, eksik ve yanlış anlaşıldı. Tüketici eğilimi denli, müstakbel eğilimler ve tüketicinin almak istemediğini düşündüğü ama karşısına çıkınca satın aldığı ürün / haber / sanallık ayrımını kimse hesaba takmıyor.
Facebook, insanlara olmadık şeyler sunuyor ve haklarında kullanıcı testleri yapıyor örneğin.
Kaldı ki gençler de, Facebook yerine, Instagram’a yöneldi son 1-2 yılda, en azından ABD’de böyle.
Burada haber siteleri, baldır bacağa geçince, haber boşluğu doğdu. Kimse, teknoloji haberi peşinde koşmuyor ama herkes politik doğru haber peşinde koşuyor.
Ayrıca:
‘Scientific American’ın teknoloji haberleri rezalet, NASA’nın uzaycılık haberleri eksik. Magazin sitelerinin yaptığını yapıp, yarısı asparagas, yarısı çook eski bilgileri, habire döndürüp döndürüp yayınlıyorlar. Gerçek bilimle ilgileri kalmadı, yani uzmanlık alanlarında bile berbatlar.
Oysa:
Turkrus gibi siteler, en melez ve sapa konularda bile okur toplayabildi, çünkü anlık bilgi veriyorlar. Yani, bu işi pekala kıvıran da var.
Tersinden bakalım:
Blog siteleri, oldukça imkansız görünnen bir biçimde, Türkiye gibi 4. Dünya bir yerde bile, zengin olmacasına reklam alabildiler, çünkü okur yaratabildiler hiç yoktan. Sözünü ettiğimiz sayı, günde 100-200 bin tıklanma, yani büyük gazete sitelerinin köşe yazıları tıklanması kadar ve hatta ondan çok.
Yani:
Bu yarışta kaybeden, kendi hatasıyla kaybeder. Buna Facebook ve Google da dahil. Facebook da kaybetti bile. Google’ın da kaybetmek için epeyi uğraştığı büyük hataları var: Aramada % 1 verimin altına indi, 3 büyük dil dışında çevirileri berbat ve semantik aramada 10 yılda % 0 verim sağladı.
Bizim tezlerimiz şunlar o nedenle:
Google ve Facebook türü oluşumlar, menzillerine erdi. Zaten, Google’ın teknoloji yatırımları seçim alanları berbat.
Ancak, küçük ve orta ölçekli şirketler de berbat durumda. Yani, yol kapalı değil ama onlar nedense, büyüklerin kapattığı ve kaybettiği açılara yönelmek istiyorlar hala illa ki.
Windows’un ve özellikle Word’ün 40 küsur yıllık rezaleti, kimsenin durumdan ders falan almadığını imliyor.
Yani, yazılım alanında paradigmatik duvara tosladık ve en az 5 yıldır da böyle. Bir ağaca belli bir uzunlukta iple bağlı koyunlar gibi, teknoloji sabitfikirler çevresinde döne döne, kendini boğmaya gidiyor ama ipi epeyi uzun şimdilik ama o da biter tabii ki.
İsteyen hala, yapar 50 bin dolarlık yatırımını, alır işe 3-5 kişi, sonra da oturup, ayda 5-10 bin hazır dolarını tıkır tıkır sayar ama 100 bin dolarını değil.
Seçim hakkı hala varken, hangisini seçecekleri insanların sorumluluğunda.

(10 Nisan 2016)

Hiç yorum yok: