Bir
haber:
“2016
yılının ilk çeyreğinde online reklam gelirlerinin yüzde 85’inin sadece Facebook
ve Google’a gitmesi, diğer internet şirketlerinin geleceği hakkında endişe
yaratıyor.”
Yorumlar:
İyi de,
havuz çok büyük. Toplamın değil % 1’iyle, % 1’in % 1’iyle bile zengin olunuyor.
İkisinin
tekelinin nedeni ise şu:
“Kullanıcılar
internet sitelerini ziyaret etmek yerine, sosyal medyadaki uygulama sayfalarını
güncelleyerek, yeniliklerden haberdar oldu.”
Yani:
Genel portal
x uzmanlık, durumu sözkonusu.
Bu genel
portal konusu, başında da sonunda, eksik ve yanlış anlaşıldı. Tüketici eğilimi
denli, müstakbel eğilimler ve tüketicinin almak istemediğini düşündüğü ama
karşısına çıkınca satın aldığı ürün / haber / sanallık ayrımını kimse hesaba
takmıyor.
Facebook,
insanlara olmadık şeyler sunuyor ve haklarında kullanıcı testleri yapıyor
örneğin.
Kaldı ki
gençler de, Facebook yerine, Instagram’a yöneldi son 1-2 yılda, en azından
ABD’de böyle.
Burada
haber siteleri, baldır bacağa geçince, haber boşluğu doğdu. Kimse, teknoloji
haberi peşinde koşmuyor ama herkes politik
doğru haber peşinde koşuyor.
Ayrıca:
‘Scientific
American’ın teknoloji haberleri rezalet, NASA’nın uzaycılık haberleri eksik.
Magazin sitelerinin yaptığını yapıp, yarısı asparagas, yarısı çook eski
bilgileri, habire döndürüp döndürüp yayınlıyorlar. Gerçek bilimle ilgileri
kalmadı, yani uzmanlık alanlarında bile berbatlar.
Oysa:
Turkrus
gibi siteler, en melez ve sapa konularda bile okur toplayabildi, çünkü anlık
bilgi veriyorlar. Yani, bu işi pekala kıvıran da var.
Tersinden
bakalım:
Blog
siteleri, oldukça imkansız görünnen bir biçimde, Türkiye gibi 4. Dünya bir
yerde bile, zengin olmacasına reklam alabildiler, çünkü okur yaratabildiler hiç
yoktan. Sözünü ettiğimiz sayı, günde 100-200 bin tıklanma, yani büyük gazete
sitelerinin köşe yazıları tıklanması kadar ve hatta ondan çok.
Yani:
Bu
yarışta kaybeden, kendi hatasıyla kaybeder. Buna Facebook ve Google da dahil.
Facebook da kaybetti bile. Google’ın da kaybetmek için epeyi uğraştığı büyük
hataları var: Aramada % 1 verimin altına indi, 3 büyük dil dışında çevirileri
berbat ve semantik aramada 10 yılda % 0 verim sağladı.
Bizim
tezlerimiz şunlar o nedenle:
Google
ve Facebook türü oluşumlar, menzillerine erdi. Zaten, Google’ın teknoloji
yatırımları seçim alanları berbat.
Ancak,
küçük ve orta ölçekli şirketler de berbat durumda. Yani, yol kapalı değil ama
onlar nedense, büyüklerin kapattığı ve kaybettiği açılara yönelmek istiyorlar
hala illa ki.
Windows’un
ve özellikle Word’ün 40 küsur yıllık rezaleti, kimsenin durumdan ders falan
almadığını imliyor.
Yani,
yazılım alanında paradigmatik duvara tosladık ve en az 5 yıldır da böyle. Bir
ağaca belli bir uzunlukta iple bağlı koyunlar gibi, teknoloji sabitfikirler çevresinde döne döne, kendini boğmaya gidiyor ama ipi epeyi
uzun şimdilik ama o da biter tabii ki.
İsteyen
hala, yapar 50 bin dolarlık yatırımını, alır işe 3-5 kişi, sonra da oturup,
ayda 5-10 bin hazır dolarını tıkır tıkır sayar ama 100 bin dolarını değil.
Seçim
hakkı hala varken, hangisini seçecekleri insanların sorumluluğunda.
(10 Nisan 2016)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder