Salı, Nisan 19, 2016

Makyavelli, Neçayef, Marx, Bellegarrigue, de la Boetie

Makyavelli, ‘Prens’i 1513’te yayınlamış.
Neçayef, antitez olan ‘Elkitabı’nı 1869’da yayınlamış.
Marx, ‘Komünist Manifesto’yu 1848’de yazmış.
Bellgarrigue, antitez olan ‘Anarşist Manifesto’yu hemen 2 yıl sonra, 1850’de yazmış.
Ancak de la Boetie, hepsinin de antitezi olan, ‘Gönüllü Kulluk Üzerine Söylem’i (söylev değil, söylemdir aslı, ‘discourse’ her 2 anlama da gelir ama politikada ve felsefede söylem anlamına gelir), 1550’de yazmış.
Bu 5 eser, politika açısından eşlenik değerde.
Bunun tek anlamı var:
1500-1945 arasındaki AB koloniyalizmi en başta mafiş imiş.
Barnett günümüz ünlü yazarlarından. Birçok temel hatasının yanında, milliyetçiliği ve sosyalizmi, Batı’nın ürettiği, zamanı dolmuş idelojiler olarak tanımlaması.
Zamanı dolmuş değil, en baştan belli olduğu gibi, en baştan geçersiz idiler hepsi.
Artı, ne milliyetçiliğin, ne de sosyalizmin miyadı falan dolmadı. Bunu, anti-nasyonalist ve anti-komünist biri olarak yazıyorum.
1980 neo-liberalizmi de öyle. Oysa Barnett ve Fukuyama, o adımın son adım olduğunu ve tarihin sonunun geldiğini önesürdüler.
2001-2016 arasında ise, tarihin değil bitmek, henüz başlamadığını izledik canlı yayında.
Not: Gelecekbilim, büyük zaman perspektiflerinde olaya baktığı için, kimi zaman geçmişi de değiştirir. Epistemik olarak da, ontik olarak da.
İşte benim gelecekbilimim de, bu 7 kişi ve eserleri üzerinden, geçmişi hem epistemik, hem de ontik olarak değilledi ve değiştirdi.

(16 Nisan 2016)

Hiç yorum yok: