Çarşamba, Ekim 25, 2017

Bukowski ve Çizgiroman

Duval, Bukowski’nin çizgiroman kahramanı olarak çizildiğini yazmış. Ancak bunlar, daha çok bant karikatür gibi.
Beat yazarların ise, buna uygun olmadığını söylemiş ve çok yanılmış.
Adı anılan birinci çizer R. Crumb, Bukuwski’nin 2 kitabını çizmiş, kendisi karikatürist zaten.
Şerh 1: Heavy Metal, karikatür ile çizgiroman arasındaki farkı azalttı, çünkü karikatüristlerin çizdiği çizgiromanları yayınladı. Bu da, 30 yıl sonra, Türkler’in onları taklidine yol açtı. Büyük hata silsilesi. 1 deli kuyuya taş atmış, 40 akıllı çıkaramamış.
Şerh 2: Crumb’ın çizgi tarzı, ‘American Splendor’ çizerine (Pekar) benziyor.
İkinci çizer, Schultheiss. Onun çizgisi de, bu ikisine benziyor. Alman imiş. O da, karikatürist çizgiromancı.
Tüm bu derlemelere bakarsak:
Hemingway ve tüm Beat yazarları, bu türden çizgiye yatkın metinler yazmış, yani pekala çizilebilirlermiş (sonradan tüm klasik-klasikler (Balzac gibi) ve tüm modern-klasikler (Kafka gibi) çizildi zaten). Aslında, 2 farklı çizerin aynı metni aynı kitapta çizmişliği, güzel örnek olurdu. (Bu, Conan’da vardı ve çizim farkı, aynı metni semantik olarak çook değiştiriyordu.)
Adını andığımız tüm örnekler, gündelik yaşamın sanatı demek.
Eh bu da, naturalizm demek.
Düz yaşamın düz anlatısı ya da.
Ben bunu Kuburkent İstanbul ile görsel, Gündelik Yaşamın Kültürolojisi ile yazısal olarak yaptım. Üstelik, sade olsun diye, naturalizmi bile budadım, çünkü yaşamın düzlüğü de öyle budanmıştı benim anlattığım koşullarda.

(24 Ekim 2017)

Hiç yorum yok: