Anarşizmin devlet karşıtlığı, 4 devletsizlik durumunu
onaylıyor sayılmaz:
Yanılmış
devlet(ler) durumu.
Kapitalist
yapının küçülttüğü devlet, limitte 0 durumu.
Devlet
sayısı 100 (1945) – 200 (2017) – 300 (2100?) arasında gezinirken ve halkların
sayısı 5-6 bin arasındayken, devletsiz halkların durumu.
Bazı
Türkler’in çinlileşmek saydıkları için devlet kurmayı reddi (500 gibi). Artı, Tanrı’ları
tarafından ebediyen acı çekmeye mahkum edilmiş bir halk olduklarına dinen
inanan bazı Museviler’in, İsrail devleti kurmaya karşıtlığı gibi olan 1948
durumu.
Pratik
anarşizmin bireyselliğinin, pratikteki 1920-Makhno-Ukrayna momenti içinki anarko-komünizm koşullarına karşıki
tepkisi, tutumu, davranışı belirsiz olabilir.
Pratik
anarşizmin 21. Yüzyıl’da 18. Yüzyıl teknolojisine regresyonu sonucunda
gelebilecek olan kültürel-teknolojik-refah
düzeyinin reddi veya kabulü ayrımındaki karar ve seçme belirsiz olabilir.
Fetret
(Anadolu 1400’lerin başı) / kaos / terör (Fransa 1700’lerin sonu) / ayaktakımı
kargaşası (tüm yanılmış ve/ya bitmiş devlet ardılı olarak), kıyımı, uygarlık
düzeyi gerilemesi, Orta Çağ’da kentlerin küçülmesi ve dolayısıyla devletin ‘para
kullanımı’sızlık düzeyine regresyonu durumlarına karşı da, pratik anarşizmin
tutum ve davranışı belirsiz kalabilir.
Devlet,
istatiksel büyük sayılar kuramının işleyebildiği dizge(ler)-düzen(ler) içerir
ve onun belli devlet hizmetleri de vardır: Bundan ne kadar vazgeçilebileceği de
tartışmalı kalır (elektriksiz kalmak gibi). Mülksüzler’deki kentin
bilinmemesini kabülü ile merkezi-kampüs uygarlığı pratik anarşizmin teorik
anarşizme ters düşmesi durumu, aslında anarşizme aykırıdır.
Diğer
bir deyişle:
Yönetilen ve/ya yöneten insanlar (statüsü
/ pozisyonu) oldukça,
buna talep oldukça, anarşizm pratikte uygulanamaz. O nedenle, ancak 7 kişilik
terör ve antiterör timinin işlemesi gibisinden kültür gerillalığı otonomik-anarşizmi işleyebilir belki:
Bedenen
ve zihnen kendine yeterli az sayıda bireyin otonom toplumu: Bu, 1 kişilikten
kalabalık projeler için kaçınılmazca gereklidir, devletlilik içinde ve devletsiz iken.
5 bin
yıllık tarihte devletin olmadığı yerlerde ve zamanlarda insanlık-dışı olaylar
yaşanmıştır ama bu, ‘devlet kaçınılmazca
gereklidir’ demek değildir.
O
nedenle de, Adorno’nun negatif diyalektiğinde tasarlandığı üzere, 2’yi ve çoklu
tüm karşıtlık kategorileri, birbirinden uzakta var olarak ve yaşayarak, bir
pratik-anarşizm durumu da yaratabilir: Buna aile kurumunun limit öz-tasfiyesi
ve nüfus artışına gereksinimin minimum düzeyde olması ile kadın-erkek % 50-50
toplumlarının birbirinden ayrılması da dahildir: Bu duruma, ancak Triton’daki
cins-tür apartmanları / siteleri bir çözüm getirebilir belki ama o da belki,
çünkü o romanda çözüm yok bu konuda.
Ancak,
uygulanabilir ve uygulanmış devletli-anarşizm örnekleri, 20. Yüzyıl’da olduğu
için, bunun mümkün olabildiğini kesinkes söyleyebiliyoruz.
Dolayısıyla
da söyleyebileceğimiz tek şey, otonom-grupların eldeki pratik ve teorik örneklere bakarak, anarşizmlerini
tek bir kereliğine kullanılacak olarak
kendilerinin tasarlaması ve inşa etmesi gerektiğidir. Alaturka
anarşistlerle çalışmış ve onların içinde çok fazla ‘azınlık içinde azınlık’ olmuş
(örneğin Koxuz dergisinde fazla köksüz kalmış) biri olarak, bunun kendim için
mümkün olmadığını kanıtla yaşadım ve gözledim ki Fassbinder ve Kafka türü
sanatçılar da, bu tekilleşmeyi (singularity) doğrudan yaşadılar ve bu onları
erken öldürdü.
(9 Ağustos 2017)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder