Cumartesi, Temmuz 15, 2017

Oblomov Üzerine 4 Yazarın Değillenmesi

Oblomov şunlar değildir:
(Roman Kahramanları, Temmuz-Eylül 2011.)
Oblomovluk, miskinlik değildir. (Kaya Tokmakçıoğlu’nun yazı başlığı.) Siesta da, miskinlik değildir, tembelliktir belki ama tüm sıcak ülkelerde bulunur. Oblomov, ılıman bir iklimde yaşar, yazlar onun çiftliğinde sıcak geçer. Onun uyumayı sevmesinin nedeni, uyanınca annesinin onu sevgiyle kucağına almasıdır, bakınız film. Kışınsa, şöminenin üzeri gerçekten güzeldir, denenerek bilinen bir şeydir bu ama şömine kötü kokar ve karbon monoksitli hava çıkarır.
Oblomov, bir kaybeden değildir. Maddi ve manevi yaşamı statiktir ama düzgündür, eksik bir şeyi yoktur, sağlıksızdır ama o ayrı konu. (Veysel Lidar’ın tezi.)
Oblomov’da annekarnının çağrısı yoktur, anne kucağının çağrısı vardır, bakınız ilk açıklama paragrafı. (Figen Abacı’nın tezi.)
Oblomov, yarım adam değildir, tam olarak öyledir, yani statiktir, ortalama insan da öyledir. (Elif Şahin Hamidi’nin tezi.)
Oblomov, o zamanki sıradan Rus insanının simgeselliklerinden biridir. Lenin bile, oblomovluğu yeneceklerini önesürdü, ciddi bir konu bu yani.
Yahu, bu yazarlar hiç mi ‘Oblomov’un Yaşamından Birkaç Gün’ adlı Rus filmini seyretmediler, ‘Oblomovluk Nedir?’ başlıklı Dobrolyubov yazısını okumadılar?
Oblomov, sıradan ve ortalama rus insanıdır, ‘Sinekli Bakkal’ın türk bakkalının alameti farikası olması ve hala kenar mahallelerde bulunabilmesi gibi.
Oblomov’un antitezinin bir Alman olması, feci sakat bir yaklaşım, özellikle de bir Rus için ama Batı kültürünü de oraya en çok Almanlar getirdi, çok geç sömürgeleştikleri için.
Oblomov’un aile kurmayı becerememesi olağan bir durum. Tolstoy’un aile hakkında söyledikleri belli.
Oblomov, saftirik biri. Kolay kandırılıyor ve tüm servetini yitiriyor. Böyle insanlar da çok.
19. Yüzyıl’dan sonra, aylaklık, tembellik, yoldalık, mesaisizlik üzerine o kadar malzeme yazılmışken, kalkıp da bunları 21. Yüzyıl’da söylemek, ayıp bile değil, işkembe-i kübradan sallamak yalnızca.

(11 Temmuz 2017)

Hiç yorum yok: