Çarşamba, Temmuz 19, 2017

Önlenemez İniş: Huffingtonpost ve Onedio

Rahmetli editörüm Yurtsan Atakan, yeni internet gazeteciliğinin taraftarıydı. 2012 gibi Naberler vardı, kendisi de o türde bir mecra yaratmayı arzuluyordu. Ömrü vefa etmedi.
Kendimce ahde vefayı sürdürüyorum. Onu anmayı da sürdüreceğim.
Huffingtonpost’ta bolca yorum, Onedio’nun ilk zamanında bolca haber yazmış biri olarak yazıyorum bunları:
Daha ilk günlerinde bile her ikisinin de buralara geleceğe belliydi. Çünkü ‘kopyala-yapıştır’ tarzı bir yaklaşımdalar ve bu konuda daha kötü ve yeni, daha iyi ve eskiyi anında gömer. Öyle de olmakta.
(18.07.17 momenti.)
Son 1 yılda Dünya’da 250’cilikten 450.’ciliğe, Türkiye’de ise 8.’liğe inmiş. Ayrıca bu Dünya sıralamasının pompalı olduğuna eminim.
O da, global 150.’cilikten 250.’ciliğe inmiş. Bunun da çakma sayı olduğuna eminim.
Onedio’da okur yorumları, Huffingtonpost’ta bloglar feci düşük düzeyde. Hadi bizde alaturka ezeli-ebedi ergenler var, onlarda ne veya kim var?
Gazetecilikten aşağısı magazin gazeteciliği, onun da aşağısı Facebook, onun da aşağısı Instagram ve Snapchat olmakta ve bunlar belli gereksinimleri zaten doyuruyor. Bir gazete sitesi, onlara kafa tutarsa, böyle geçici ilgi toplar ancak. Bu da, internet için 5 yıl falandır.
Bizde hepsinin karışımı ilginç bir örnek var:
Milliyet Blog, Nisan 2006’da başlayıp Nisan 2011’de diyelim, günde 200 bin tıklanmaya çıktı diyelim. Sonra çok hızla 100 binin altına düştü, hala da o civarda. Zeki-bilgili metinlerden aptal-cahil metinlere geçişle, güya okur kazanma adına yaptı bunu ve kaybetti oyunu. Eski yazarları da geri dönmüyor.
Popülerlik çabası, bugünlerdeki moda deyimle popülizmi, aslında bildiğimiz dezenformasyonu getirir, getirdi de.
Gazete, blog veya fotoğraf sitesi, yalan söyledikçe önce palra, sonra söner. Yoksa, Dünya’nın her ülkesinde onyıllarca aynı tirajı sürdüren gazete çok.
Burada hesaba katılmayan şu:
İnternet 25 yaşında diyelim, her 3-5 yılda kuşak değişimi olageldi. 1980 neo-liberalizminin ergenleri, bugün 40’lı yaşlarında artık. Ergenler bile aynı kalmıyor yani.
Üstelik bunların tüm internet seyirleri de kayıtlı ama bunlar o denli rasgele ve Brown’iyan salınıyorlar ki herhangi bir iç-mantıkları yok, olamıyor da. Dolayısıyla, onlara yönelik internet hesabını çok onyıl düzeyinde yapamazsınız. Mayaları cılktır, kalıp tutmaz yani.
O nedenle tüm yeni internet siteleri, sürekli eski özellikleri allayıp bullayıp yeniden moda ve demode kılıyorlar. O kadar.
Huffingtonpost ve Onedio da demode oldu. Nokta.

(18 Temmuz 2017)

Hiç yorum yok: