Pazartesi, Eylül 25, 2017

Apple, Nokia, Teknoloji, Başarı

Ekşi Sözlük için, beni gerçekten şaşırtan bir argümantasyon:
“en önemli şey şu; sundukları tek bir ürün var aslında.
porsche gibi düşün, gidiyorsun araba galerisine ve 911 türevi modeller gösteriyor sana.
porsche, porsche'liğini, panamera modelini piyasaya sürünce kaybetti.
ferrari ise aynı, lamborghini aynı, bugatti aynı. hep aynı modeller var. elbette çeşitlilik var ama ana model aynı.
konumlandırılmış tüm markalarda durum böyledir.
apple da iphone satıyor. s modeli se modeli bunun çok küçük türevleri, ana ürün aynı hep.
bakın nokia iflasını verdiği gün, üretimini yaptığı kaç farklı ürün vardı biliyor musunuz?
81, yazıyla seksen bir.
basmalı dokunmatik, ısı kaynaklı dokunmatik, tuşlu, kapaklı, silindir kapaklı, istiridye kapaklı, kameralı, kamerasız tam 81 farklı ürün. donanımları farklı tam seksenbir ürün.
apple tek bir ana ürün satıyor.
telefonda tek bir ürünü var, bilgisayarda tek bir ürünü var.”
Tartış, karşılaştır-karşıtlaştır, negasyonla:
Tek bir ürün bölümü doğru.
Ama yalnızca telefon ve bilgisayar için doğru.
Telefonu da, Apple PC, PC’ler kafaüstü gittiği için satılamadığı için, telefon işine girdi Apple. Yani, bilgisayarı bıraktı, daha doğrusu bilgisayar onu bıraktı, telefona geçti.
Negasyonlayıcı bir örnek:
Apple saat, feci gümledi. Sanırım, o piyasayı Samsung kaptı. Iphone’da da benzeri şey olduydu: Yani 2 x 2.’lik, 1 x 1.’lik, 1 x 4.’lükten iyidir.
Giyilebilir bilgisayar, yeni ve farklı bir hizmet sunamadı. Sorun, akıllı telefonların önemli bölümünün, bilgisayar olarak çok küçük ekranlı kalması (örneğin internet gazeteleri için), zaten saat kadranını baştan değilliyordu. Bunu göremediler ve öngöremediler Apple’ın ileri teknoloji tasarımcıları.
Önemli olan şu ama:
Kimse, akıllı telefonların 2 bin dolarlık dijital kameraların işini yaptığını unutmasın ki aynı sayfada biri, bunu da söylemiş: Apple, ilk çift lensli cep telefonunu yaptı. Sonra, diğerleri onu izledi. Bakın, dandik Huvay ile bir fotoğraflar çekiyorum, hiçbir yazılımsal düzelti gerektirmiyor, vurguluyorum hiçbir.
Ancak yine vurguluyorum: Cep telefonlarının siyahbeyaz veya çizgiroman efekti gibi, uygulamaları, kullanıcıların eksi zekalılığı ve eksi bilgililiği olmasaydı, 10-100 dolarlık fotoğraf yazılımlarını sıfırlayacaktı, nasıl ki bedava olan Google Translate milyarlarca dolarlık çeviri piyasasını sıfırladıysa.
Yani:
Burada sorun ve ayrım parada değil, yani ticarilikte değil, en azından kısa ve orta dönemli ticarilikte değil.
Bugün Google, en az 10 alanda 1 numara. En çok girilen internet sitesi sıralamasında, Google ülke siteleri onlarca. Youtube bir numara. Blogspot bir numara. Translate öyle.
Ama daha önce yazıp yayınladığımız bazı metinlerde vurguladığımız üzere, Google da artık inişe geçti ama değil yerine gelecebilecek, ikinci veya üçüncü sıraya yaklaşabilecek bir aday adayı henüz yok ortada.
Iphone satışları da artık düşüşe geçti. Yani, piyasa o mala doydu.
Nokia cep telefonu yaptı. İlk yaptı. Konuşma için yaptı ve konuşuldu da. Bizim 1994’deki dönemi anımsayanlar bilir, çenemiz düştüydü o teknolojiye. Çünkü biz, 1977’de jeton yutan ankesörlü telefonla 17 kezlik deneme ertesinde, 3 jeton kaptırıp, aramaktan vazgeçmiş bir kuşaktanız.
Şimdi ise, en yüksek teknoloji oyuncakları ortalıkta gırla. Yahu, bildiğimiz yapay zekalı androidler Iphone fiyatına ama doğal zekalı insanlar, o yapay zekadan zevk alabilecek evrim aşamasına gelemedi henüz.
Yani:
Tüketim nesnesi ile tüketici arasında tuhaf ve senkoplu ilintiler var. Bunun örneği de Palm: Adamlar ilk dokunmatik ekranı yaptı ama çook erken yaptı.
Bu açıdan bakınca:
Bir:
Yüksek teknolojiyi erken piyasaya sürmek de olmuyor, geç sürmek de; en optimum-ergonomik zamanı, dene-yanıl olmadan kimse bilemiyor.
İki:
İşlev önemli ama örneğin, akıllı telefonlarla yazı yazılamıyor ama yeni kuşak zaten internet ümmisi, video paylaşıyor yalnızca. Fotoları doğru dürüst dosyalayamıyorsun ama zaten fotolarını 10 yıl saklamak peşinde değil, bellek dolunca siliyor, Instagram’ın günlük hikaye opsiyonu gibi.
Üç.
Ama ne olursa olsun, uzun vadede bunları yapan kazanacak. Bizim kanımız, birinin dış kulvardan açıktan gelip, bunu becereceği kanısındayız.
Çıkış ve vurgulama:
Son 1 küsur yıldır, bütün ileri teknoloji şirketleri gerilemede.
Ellerinde muhakka 10 yıl sonrası için tasarladıkları ürünler var ama 2 veya 4 yıl sonra piyasaya sürmeyi hesapladıkları bazı yüksek teknolojilerden de, alep yokluğu nedeniyle vazgeçecekler ve bu durum, onları finansal açıdan gerilecek.
Koskoca Apple, Uzakdoğu Asya’daki fabrikalarını, hem satış eğilimi düşüşünden dolayı, hem de robot ayda 25 dolardan ucuza emek sağladığından kapattı.
Bakın:
Temel saptama geçerli gerçek ama kırınımlar daha da önemli. Çünkü ekonomik gelecekbilimin realist simülasyonunu ancak onlar sağlıyor.

(20 Eylül 2017)

Hiç yorum yok: