Ekşi
Sözlük için, beni gerçekten şaşırtan bir argümantasyon:
“en
önemli şey şu; sundukları tek bir ürün var aslında.
porsche
gibi düşün, gidiyorsun araba galerisine ve 911 türevi modeller gösteriyor sana.
porsche,
porsche'liğini, panamera modelini piyasaya sürünce kaybetti.
ferrari
ise aynı, lamborghini aynı, bugatti aynı. hep aynı modeller var. elbette çeşitlilik
var ama ana model aynı.
konumlandırılmış
tüm markalarda durum böyledir.
apple da
iphone satıyor. s modeli se modeli bunun çok küçük türevleri, ana ürün aynı
hep.
bakın
nokia iflasını verdiği gün, üretimini yaptığı kaç farklı ürün vardı biliyor
musunuz?
81,
yazıyla seksen bir.
basmalı
dokunmatik, ısı kaynaklı dokunmatik, tuşlu, kapaklı, silindir kapaklı, istiridye
kapaklı, kameralı, kamerasız tam 81 farklı ürün. donanımları farklı tam
seksenbir ürün.
apple
tek bir ana ürün satıyor.
telefonda
tek bir ürünü var, bilgisayarda tek bir ürünü var.”
Tartış,
karşılaştır-karşıtlaştır, negasyonla:
Tek bir
ürün bölümü doğru.
Ama
yalnızca telefon ve bilgisayar için doğru.
Telefonu
da, Apple PC, PC’ler kafaüstü gittiği için satılamadığı için, telefon işine
girdi Apple. Yani, bilgisayarı bıraktı, daha doğrusu bilgisayar onu bıraktı,
telefona geçti.
Negasyonlayıcı
bir örnek:
Apple
saat, feci gümledi. Sanırım, o piyasayı Samsung kaptı. Iphone’da da benzeri şey
olduydu: Yani 2 x 2.’lik, 1 x 1.’lik, 1 x 4.’lükten iyidir.
Giyilebilir
bilgisayar, yeni ve farklı bir hizmet sunamadı. Sorun, akıllı telefonların
önemli bölümünün, bilgisayar olarak çok küçük ekranlı kalması (örneğin internet
gazeteleri için), zaten saat kadranını baştan değilliyordu. Bunu göremediler ve
öngöremediler Apple’ın ileri teknoloji tasarımcıları.
Önemli
olan şu ama:
Kimse,
akıllı telefonların 2 bin dolarlık dijital kameraların işini yaptığını
unutmasın ki aynı sayfada biri, bunu da söylemiş: Apple, ilk çift lensli cep telefonunu yaptı.
Sonra, diğerleri onu izledi. Bakın, dandik Huvay ile bir fotoğraflar çekiyorum,
hiçbir yazılımsal düzelti gerektirmiyor, vurguluyorum hiçbir.
Ancak
yine vurguluyorum: Cep telefonlarının siyahbeyaz veya çizgiroman efekti gibi,
uygulamaları, kullanıcıların eksi zekalılığı ve eksi bilgililiği olmasaydı,
10-100 dolarlık fotoğraf yazılımlarını sıfırlayacaktı, nasıl ki bedava olan
Google Translate milyarlarca dolarlık çeviri piyasasını sıfırladıysa.
Yani:
Burada
sorun ve ayrım parada değil, yani ticarilikte değil, en azından kısa ve orta
dönemli ticarilikte değil.
Bugün
Google, en az 10 alanda 1 numara. En çok girilen internet sitesi sıralamasında,
Google ülke siteleri onlarca. Youtube bir numara. Blogspot bir numara.
Translate öyle.
Ama daha
önce yazıp yayınladığımız bazı metinlerde vurguladığımız üzere, Google da artık
inişe geçti ama değil yerine gelecebilecek, ikinci veya üçüncü sıraya
yaklaşabilecek bir aday adayı henüz yok ortada.
Iphone
satışları da artık düşüşe geçti. Yani, piyasa o mala doydu.
Nokia
cep telefonu yaptı. İlk yaptı. Konuşma için yaptı ve konuşuldu da. Bizim
1994’deki dönemi anımsayanlar bilir, çenemiz düştüydü o teknolojiye. Çünkü biz,
1977’de jeton yutan ankesörlü telefonla 17 kezlik deneme ertesinde, 3 jeton
kaptırıp, aramaktan vazgeçmiş bir kuşaktanız.
Şimdi
ise, en yüksek teknoloji oyuncakları ortalıkta gırla. Yahu, bildiğimiz yapay zekalı androidler Iphone fiyatına
ama doğal zekalı insanlar, o yapay
zekadan zevk alabilecek evrim aşamasına gelemedi henüz.
Yani:
Tüketim
nesnesi ile tüketici arasında tuhaf ve senkoplu ilintiler var. Bunun örneği de
Palm: Adamlar ilk dokunmatik ekranı yaptı ama çook erken yaptı.
Bu
açıdan bakınca:
Bir:
Yüksek
teknolojiyi erken piyasaya sürmek de olmuyor, geç sürmek de; en
optimum-ergonomik zamanı, dene-yanıl olmadan kimse bilemiyor.
İki:
İşlev
önemli ama örneğin, akıllı telefonlarla yazı yazılamıyor ama yeni kuşak zaten
internet ümmisi, video paylaşıyor yalnızca. Fotoları doğru dürüst
dosyalayamıyorsun ama zaten fotolarını 10 yıl saklamak peşinde değil, bellek
dolunca siliyor, Instagram’ın günlük hikaye opsiyonu gibi.
Üç.
Ama ne
olursa olsun, uzun vadede bunları yapan kazanacak. Bizim kanımız, birinin dış
kulvardan açıktan gelip, bunu becereceği kanısındayız.
Çıkış ve
vurgulama:
Son 1
küsur yıldır, bütün ileri teknoloji şirketleri gerilemede.
Ellerinde
muhakka 10 yıl sonrası için tasarladıkları ürünler var ama 2 veya 4 yıl sonra
piyasaya sürmeyi hesapladıkları bazı yüksek teknolojilerden de, alep yokluğu
nedeniyle vazgeçecekler ve bu durum, onları finansal açıdan gerilecek.
Koskoca
Apple, Uzakdoğu Asya’daki fabrikalarını, hem satış eğilimi düşüşünden dolayı,
hem de robot ayda 25 dolardan ucuza emek sağladığından kapattı.
Bakın:
Temel
saptama geçerli gerçek ama kırınımlar daha da önemli. Çünkü ekonomik gelecekbilimin realist simülasyonunu
ancak onlar sağlıyor.
(20 Eylül 2017)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder