Pazartesi, Eylül 25, 2017

Çizgiroman Notları

Ustura Kemal; Türkiye çizgiromanında figüratif, siyahbeyaz, suluboya ve konuşma balonsuz (yazısı dışında ve altında) çok özgün bir çizgiroman örneğidir. Türüne de, bant-çizgiroman denebilir.
+
Bu bant çizgiromanlar, 1960’lardaki pehlivan tefrikaları ve gerçek yaşam hikayeleri ile de, bizde özgün örnekler verdi. Dünya’da benzeri örnek var mı bilmiyorum.
+
ABD çizgiromanının 9 kare tekniği, bu 3 kareli bant-çizgiroman ile, 3 eşit dilime bölünmüş gibi oldu. Ayrıca kadraj, yatay-manzara olmakta. Buna en iyi bildiğim örnek, Johnny Hazard’dır. Unutmayalım ki bu frmat gazete içindir ve gazeteler, çizgiromanın ilk güçlenmesini sağlayan kaynaktır.
+
American Splendor türünden karikatür-çizgiromanın Heavy Metal’de kendine yer bulabilmesine o zaman şaşmıştım, hala buna karşıyım. O varsa, Frazetta 50 yıl daha çıkamaz oluyor çünkü.
+
Türkiye’de bugünkü karikatür-çizgiromanların çokluğuna o zaman bir şey diyemiyorum. Onlar da, batıyı izliyor oluyorlar ama yanlış yönü izlemiş oluyorlar.
+
Çizgiromanda akademik grafik figür anlayışına hala sahibim. Olsun, çizer zor çıkıyor olabilir. O zaman, çizgiroman akademisi kursunlar ve ilk olarak akademik desen dersi versinler geleceğin çizgiroman çizerlerine.

(21 Eylül 2017)

Hiç yorum yok: