Ustura
Kemal; Türkiye çizgiromanında figüratif, siyahbeyaz, suluboya ve konuşma
balonsuz (yazısı dışında ve altında) çok özgün bir çizgiroman örneğidir. Türüne
de, bant-çizgiroman denebilir.
+
Bu bant
çizgiromanlar, 1960’lardaki pehlivan tefrikaları ve gerçek yaşam hikayeleri ile
de, bizde özgün örnekler verdi. Dünya’da benzeri örnek var mı bilmiyorum.
+
ABD
çizgiromanının 9 kare tekniği, bu 3 kareli bant-çizgiroman ile, 3 eşit dilime
bölünmüş gibi oldu. Ayrıca kadraj, yatay-manzara olmakta. Buna en iyi bildiğim
örnek, Johnny Hazard’dır. Unutmayalım ki bu frmat gazete içindir ve gazeteler,
çizgiromanın ilk güçlenmesini sağlayan kaynaktır.
+
American
Splendor türünden karikatür-çizgiromanın Heavy Metal’de kendine yer
bulabilmesine o zaman şaşmıştım, hala buna karşıyım. O varsa, Frazetta 50 yıl
daha çıkamaz oluyor çünkü.
+
Türkiye’de
bugünkü karikatür-çizgiromanların çokluğuna o zaman bir şey diyemiyorum. Onlar
da, batıyı izliyor oluyorlar ama yanlış yönü izlemiş oluyorlar.
+
Çizgiromanda
akademik grafik figür anlayışına hala sahibim. Olsun, çizer zor çıkıyor
olabilir. O zaman, çizgiroman akademisi kursunlar ve ilk olarak akademik desen
dersi versinler geleceğin çizgiroman çizerlerine.
(21 Eylül 2017)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder