Facebook,
bir zamanlar hem resim paylaşımı, hem de sohbet içindi.
Sonra;
resim paylaşımı için Instagram, sohbet için WhatsApp geldi.
Facebook
PC’ler içindi, bunlar akıllı telefonlar için.
Sonra ne
oldu?
Facebook,
2012’de Instagram’ı, 2014’te Whatsapp’ı satın aldı. İlkine 1, ikincisine 14
milyar dolar ödedi. 2017 sonu itibarıyla, ikisinden de şimdilik para
kazanamıyor.
Youtube
ne yaptı peki?
O da,
PC’ler ve video paylaşımı içindi.
Akıllı
telefonlara uyum sağlarken hiç teklemedi. Bugün akıllı telefonların en çok
kullanıldığı alan, video paylaşımı. Youtube hala 1 numara.
Tabii ki
Youtube’u da Google satın aldığı için böyle.
Bir: Bir
zamanlar denirdi ki güya, internette tekelleşme olamaz. Oldu çoktan.
İki: Bir
zamanlar denirdi ki güya, başa çıkan bir daha aşağı inmez. Oldu çoktan: Yahoo,
e-postada tangır tungur düştü 1 numaralıktan. Onu da Google, Gmail ile ele
geçirdi.
Google;
Translate ile, dikte programı ile, o kadar acaip ve pahalı servisleri bedavaya
sundu ki ticaret anlayışını sarstı, denebilir. Ancak Google da, reklamdan deve
yüküyle para kazanıyor.
Oysa
Wikipedia, baştan sona hep bedava.
Demek ki
uzmanlaşma, hizmet alanı ve paralılık, parametreler olmakta.
Ama yine
de uzman Imdb, feci tekliyor artık ama yerine hiçbir yeni girişim yok, hem de
sinema gibi ticari bir alanda.
Hizmet
alanı, habire kaydı, kayıyor, kayabilecek de. WhatsApp, uluslararası bedava
telefon konuşması ile ortalığı darma duman etti örneğin.
WhatsApp’ı
kuran kişi, Ukrayna-ABD arasında akrabalarıyla anında iletişim istediği için
bunu yapmış. Bu da, kişisel dürtü örneği.
Tabii
bildiğimiz analog telefonlardan başlayarak, çok değil 30 yılda bu iletişim
denilen haltın hiçbir anlamı olmadığını da gördük.
İnsanlar
konuşuyorlar tamam ama ne söylüyorlar peki?
Gerçekten
söylenecek bir şeyleri var mı peki?
Yok
bizce.
Yani
aslına bakılırsa, tüm bu teknolojik şatafatlar, janjanlı modalar yalnızca bizce.
Tabii ki
moda olan, demode de olmakta.
Yani:
Nasıl ki
Facebook artık demodeyse, Instagram ve WhatsApp da demode olacak.
Yeni moda janjanlı teknolojik
oyuncaklar
üretilmesi, nasıl ki epeyidir yavaşladıysa, artık duracak bir zaman sonra.
Yoksa;
Facebook’u da aynı insanlar kullandı, WhatsApp’ı da aynı insanlar kullanıyor.
Taş Çağı
teknolojisi ile doğmuş olsalar bile bu moruklar, habire yeni oyuncaklarından
bıkıyorlar, çünkü artık bunayıp yeniden çocuklaştılar çoktan beridir. Eski veya
yeni çocuklara oyuncak almanın da sonu yok, bilen bilir bunu.
Biz
hala, Blogspot, Google Docs ve Google Drive diyoruz. Dileriz iflas etmezler,
dileriz uzun vadede sözlerinden dönmezler. Dileriz, yazıp yayınladıklarımızı
silmezler.
(6 Eylül 2017)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder