Çarşamba, Eylül 13, 2017

Sinema-Teknoloji, Lumiere 1895 / Lnych 1995 = 52 Saniye

Lumiere 1895’te, bir trenin gara girişini birebir çektiğinde, yıl 1895 imiş. 100 yıl sonra birileri, o kameranın o dönemde yapılmış aynısını bulup, 40 küsur yönetmene 1’er film çektirdiğinde, yıl 1995 imiş. 100 yıl ara olmuş yani. Öyleyse, karşılaştır-karşıtlaştır.
Sinema, en teknolojik sanat sayılır. Lumiere kamerası ise, başlangıç teknolojisi momentidir sinemanın. Tek kutuyla; filmi çek, banyo et ve göster: Kural bu imiş.
1995’teki 40 küsur örnekten 2’si, Lynch’inkisi ve Konchalovsky’ninkisi, 1’er öte-soyut-kısa-film idi / olabildi ama gerisi konsepti ıskaladı.
1895’te Lumiere’in birebir gerçekçiğiliğine karşı, Melies vardı: O da, anti-Lumiere niyetine, soyut-kısa-film’ler çekti.
Lynch’in ve Konchalovsky’nin filmleri, 52 saniyelik değil, 520 veya 5.200 saniyelik öyküleri, 52’şer saniyede anlatabildi.
Burada birkaç karşılaştır-karşılatlaştırma olanağı var:
Bir: Lynch ve Konchalovsky 1995 filmlerine, 1895 seyircisinin muhtemel tepkisi.
İki: Lumiere 1895’e karşı 1895 Melies ve Konchalovsky-Lynch 1995 konseptsel-sinemasal-tutum-davranışı.
Bu sorulara, konuyu değişik açılardan yanıtladıkça, farklı yanıtlar vereceğiz. Bu metnin hipertekst anlayışı bu yönde.
+
1895 naturalist sinema anlayışına karşılık ve ondan önce momentli olarak, 1830 realist, 1870 (ondan daha realist olduğunu önesüren) naturalist roman anlayışları da vardı. Yanısıra, 1880 Feneon 3 satırlık çok-çok-kısa-öykü anlayışı da vardı.
1895 naturalist sinema anlayışına karşı, 1885 izlenimci resim anlayışı da vardı.
1895 naturalist sinema anlayışına karşı, 1875 çapraz medyalı, Rus Mussorgsky tasarımlı, ‘Bir Resim Sergisinden İzlenimler’ başlıklı, Klasik Avrupa Müziği eseri de vardı. Ardından da, onun Fransız Ravel yorumu geldi.
1895 naturalist sinema anlayışına karşı, 1830 enseden-portre çeken Londra Fotoğraf Okulu anlayışı da vardı.
En tuhafı, (son 1,5’u hariç) tüm bunların hepsinin yalnız ve yalnız Fransa’da (ve aslında yalnızca Paris’te) olup bitmesiydi.
Aradan 120 yıl geçti ve 2015’te bile, hala o naturalist sinema anlayışına uyan filmlerin oranı% 99,99 oranda idi.
+
Edebiyat, resim, müzik ile en az 3 dalda, o momentten önce, o moment sırasında veya sonrasında antitez / alternatif bakış açılarından örnekler verdik.
Hadi, Lynch’i ve Konchalovsky’yi 1895 seyircisi anlayamazdı diyelim ama Feneon’u, Mussorgsky’yi 1895’te anlayan çok kişi oldu. Eleştirmenlerin kaydı öyle diyor.
Demek ki anlatı becerisinin karmaşıklığı, ileri teknolojiye birebir bağlı değil ki bu, nedense hep öyle sanılır.
52 saniyede 520 veya 5.200 saniyelik öykü anlattığınızda, daha birçok öykü anlatacak zamanınız, artı 468 veya 5.148 saniyelik daha film makaranız, seyirci zamanınız, şuyunuz buyunuz elde var artı demektir.
Bunu yaptığınızda, seyirciyi / izleyiciyi, aptal ve cahil yerine koymuyor olursunuz, demektir. Yani, aslında aptal ve cahil olan, yönetmen olarak sizsiniz, demektir, ister Lumiere olun, ister Tarkovsky olun.
+
İşbu metin, değişik bir çapraz-medya-ağsal-anlatı okumasına, eleştirisine ve estetiğine yeni bakış açısına girişin girişi oldu.

(12 Eylül 2017)

Hiç yorum yok: