Bunların
hepsi de bir zamanlar, altsanat / sanataltı + altyazın / yazınaltı sayılan
alanlardı. Şimdiler de kafası çalışanlar hepsini sanat ve/ya sanatöte
/meta-sanat sayıyor.
Bunların
hepsi de, ana akım öykü anlatma çizgisinin şu ya da bu biçimde sapağıydı.
Bunların
hepsi de temelde, modernizmin son zirve momenti sayılabilecek olan 1930
momentli sayılabilirlerdi. Çünkü ondan sonra yaygınlaştılar.
Bu dönem,
ayrıca bir (iktisadi, askeri, siyasi) makro-kriz dönemiydi.
Bunların
hepsinin de başlangıç momenti, taa 1830’a, yani 100 yıl öncesine alınabilir.
Bu
açıdan bakınca; realist roman ile sürrealist anlayışlı bilimkurgu romanın
başlangıcı eşmomentli olmakta.
Realist
roman, naturalist roman aşamasından da geçerek, 1830’dan 1930’a tükeniş
yaşarken bunlar, aynı dönemde yavaş ve uzun süren bir yükseliş yaşadılar. Belki
Kafka, bu roman çizgisinin / silsilesinin son momenti olarak da konabilir:
Kendisi geçmişe aitti ve olabildiği kadar, Benjamin’vari bir geçmiş yücelemesi
içindeydi, yani romantik, idealist,
sembolist 18.-19. Yüzyıl yazın dönemine / çizgisine aitti Kafka aslında.
İronik
paradoks, Verne ile Kafka’nın simgesellikte buluşabilmiş olmasında.
Kafka
insanı yücelterek insan-değil’e varırken, Verne bilmeden insan-değil’i
yücelterek insana vardı.
Bu
‘antitezine varan tez’ durum, diyalektiğin özel bir durumu olmakta, sentimental
faşizm değil, aslında paradoks da değil, çünkü işin oraya varacağı
başlangıçtaki doğrultu ve uzunluk vektörü verilerinden belli. İkisi de bu
sonuca varamayabilirdi ki zaten varamayanlar var ama vardılar.
Böylelikle,
2 taraf da kabul etmeyeceği biçimde, ana akım roman ile tüm bu romanımsı
altyazın alanlarını bir açıdan sentezlemiş oldular.
Simenon,
polisiye romanı tam roman kıldı, Sjöwall-Wahlöö 20. Yüzyıl’da naturalist roman
yazdılar ama polisiye türünde.
Demek ki
1930-2030 döneminin son momenti olacak olan 2020-2030 döneminde, yani
post-N-modern dönemde bu adı sayılanlar da, metamorfoza uğrayıp, başka bir türe
dönüşecekler, belki dönüştüler bile. Bizce bilgisayar oyunu metni (Kojima
türündekiler), bunu yaptı bile çoktan, yani 2020’den önce.
Dipnot:
Orta Çağ
halıları, konuşma balonlu ve öykülü çizgiromanların, 1500’lerden başlayarak
klasik yağlıboya resim ustalarının grafik eskizleri ise karikatürün çok erken
örnekleridir ama altına tarih yazılmasa, onları 20. Yüzyıl üretimi
sanabilirsiniz. Karikatür, en temel anlamda siyahbeyaz gravür alanını uzmanlığa
çeviren Dürer grafikleriyle / gravürleriyle kesinkes başlamıştır. Onun birçok
çizimini bugün gazetelere koysanız, kimse yadırgamaz, özellikle Mahşerin 4
Atlısı metaforlarını.
Yani
dememiz o ki bir tür proto- olarak ayrı, tür olarak ayrı, post-olarak ayrı
türlerdir, hoş modernizm de öyleydi zaten. 2010-2020 momentinde sözügeçen tüm
türlerin post-aşamasındayız dişe düşünüyorum ama bunun post-N-modern olanla
ilintisi yok, arada tarihsel bir koşutluk var yalnızca.
(3 Ocak 2017)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder