Machinima,
bilgisayar oyununu film yapmayı becerdi. Kojima, sinema filmini bilgisayar
oyunun çekimine dönüştürmeyi becerdi.
Bu örnek
ise, melez / paçal bir örnek:
Her 2
türden görüntüleri de kullanıp, bazılarını aynı kadraj içinde içiçe, bazılarını
ise zamansal ardışık peşpeşe kullanmış. Her 2’si de mükemmel çapraz medya anlatısı düzeyinde.
Grafik-şiddet-ironisi’ni çizgiromanlar, bilgisayar
oyunları kullandı. Ancak, ‘Call of Duty’ oldukça ciddi bir oyundur, ona bunu
yapmaları ve örneğin de konuya cuk oturması ilginç bir moment.
Böylelikle,
2017-2018 artık bilgisayar oyunu sinemasal fragmanı ile Machinima ayrımının
artık kesinliğinin silinişi demek oldu.
Bizim
çapraz medya’sal ve sanatsal gelecekbilimsel kestirimimiz, tıpkı fotoğraf ve
sinema gibi, 10. sanat dalının da (çapraz medyanın da) yine teknolojiyle
gelmişliği ama daha önceki tüm sanatlarla sentezlene sentezlene ve onların
önemli yönlerini negasyonlaya negasyonlaya bir yol aldığı ve alacağı yönünde.
Çapraz
medyanın iyice belirginleşmesi 2-5 yıl daha alır kanısındayız. Burada ilginç ve
en önemli olan şey, konunun tümüyle popüler
kültürsel ve ticari ürünlerde ilerlemesine karşın, gidişatı paranın
belirlememesi. Çünkü, para kazanan oyunlarla avangard oyun fragmanlarına
bakınca, arada şimdiye dek hiçbir korelasyon
göremedik.
Ancak;
tıpkı Uzakdoğu Asya Sineması’nın hızlı yükselişi ve inişi gibi, bu çapraz medya
örnekleri de, eğer oyunlar boyunca konuyu izlersek, oldukça hızlı çıkışlar ve
inişler yaşayageldi ve yaşayagidiyor.
Örneğin
Assassin’s Creed henim bile beklemediğim ama henüz hiz kimsenin aymadığı bir
çöküş içinde. Hem 2 reel filmiyle, hem de son Orijin oyun versiyonuyla.
Oyun
fragmanları da, 2012014 arasında ivmesel bir tırmanış yaşadı ama iniş kesin
değilse de, duralamadan fazla bir yalpa
sözkonusu.
Yani,
sanatsal alan nokta atışı avangardlıkta ortalama vade, 1995-2015 arası için 5
yıl. Ve bu 5 yılı hiçbir ürünü tek başına beceremedi.
Zaten, Call
of Duty gibi bir oyundan böylesi bir fragman çıkmasına da, oyunun klasik
oyuncuları epeyi gıcık kapmış olmalı. Gerçekten mizahın cılkını çıkarmış çünkü.
Yaratıcı
takımı tebrik ediyoruz.
Dipnot.
Aynı
oyunun konunun cılkını daha da çıkarmış bir fragman örneği daha var:
Demek ki
bu oyun, yeni strateji olarak bu bakış açısını seçmiş. Sonucunu merakla
izleyeceğiz. 2018 sonundaki satışlar durumu açımlar.
(26 Ocak 2018)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder