Pazar, Mart 18, 2018

Çapraz Medya Uygulaması: Aynı Fototekstin Çoğul Kullanımı


Elimizde Taksim Meydanı civarının 3 kare yatay / manzara görüntülü ve 1’er paragraflık 1 fototekst var diyelim.
Bu fototekst aynı anda tek olduğu gibiliğiyle; çoğul metin, (edebiyat, dilbilim ve felsefe alanındaki anlamlarıyla) hipertekst, sinopsis, storyboard, reklam, bant karikatür, 3-9 kare çizgiroman, çapraz medya olabilir.
Tam 24 yıl kurmaca-dışı alanda yazdıktan sonra, kurmaca alana kesin girişim böyle oldu.
Elimizde felsefi metinli çizgiromanlar var. Kısafilm olan reklamlar var. Hem öykü, hem senaryo olan storyboard’lar var. Yani, kültürel ve sanatsal geçmişimiz bunları dağınık ve parçalı olarak barındırıyordu.
Le Guin inanılmaz bir hata yaparak, safkan bir janr olamayacağını savunmuş. Oysa bütün janrlar melezlenerek safkanlaşmıştır: Melezler seçilerek birleşirse safkanlaşır, safkanlar her durumda eşleşirse melezleşir, yani safkanlıkları azalır, yalnızca 2 safkan arasında olsa bile biyolojik açıdan bu böyledir, yani kuşaklar boyudur sarışın bir aileden arad bir tane esmer çıkabilir, bu uzak ata bir esmeri imler, janr / tür içinde böyledir:
Karikatür de, bildiğimiz roman da böyledir. Ama en önemlisi, Le Guin’in ve Woolf’un yazdığı biçimde, 19. Yüzyıl polisiyesi, bilimkurgu, gotik korkusu, fantastiği; hem aralarında melezlendi, hem de kendileri birer melez tür zaten. Artı, bilimkurgunun yarın ve Dünya-dışı, fantastiğin dün ve Dünya üzeri ikiliği, 2’sini birlikte tek bir tür kılar ve bunun adı 200 yıldır hala konmadı.
Demek ki ben de bilmeden, saydığım bazı yazarların geçersiz olan varsayımlarını kullandım bilinçaltımda bu konuda. Çünkü, bundan sonraki metin olarak yazacağım ‘Çapraz Medya Olarak Edebiyat Türleri’ metnini, benim belki 10 yıl önce yazmam gerekirdi (yazı zihnimde tümüyle hazır durumda, içime bakınca onu görüyorum).
En önemlisi, benim neden sanatçı olmak istemediğimi, neden hep kurmaca-dışı alanda yazdığımı da anladım. Benim severek yazacağım kurmaca alanları, bu aptallar kurmaca saymamı engellemişler ve ben bunu ıskalamışım.
Nokta. Es.
(16 Mart 2018)

Hiç yorum yok: